Detailed Information on Publication Record
2022
Uvádění začínajících učitelů mateřských škol
SYSLOVÁ, Zora and Irena BORKOVCOVÁBasic information
Original name
Uvádění začínajících učitelů mateřských škol
Name (in English)
Induction of beginning pre-school teachers
Authors
SYSLOVÁ, Zora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Irena BORKOVCOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Praha, 131 pp. Řízení školy, 2022
Publisher
Wolters Kluwer
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/22:00125385
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7676-223-7
Keywords (in Czech)
Mateřská škola; socializace; uvádějící učitel; začínající učitel.
Keywords in English
Kindergarten; socialization; cooperative teacher; beginning teacher.
Tags
Reviewed
Změněno: 20/3/2023 10:49, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
V originále
Monografie je zaměřená na problematiku podpory začínajících učitelů mateřských škol. Tomuto tématu nebyl věnovaný žádný výzkum. Stejně jako na dalších typech škol, nemají mateřské školy žádnou oporu pro uvádění začínajících učitelů v zákonných či metodických dokumentech. Autorky publikace se proto rozhodly přiblížit uvádění začínajících učitelů mateřských škol zejména ředitelům a ředitelkám, ale i učitelům a učitelkám. Oporou jim byly nejen teorie spojené s tzv. socializací začínajících učitelů, ale především výzkumné šetření, které provedly. Všechny dostupné informace a výzkumná zjištění zarámovaly zahraničními zkušenostmi a v závěrečné kapitole se pokusily formulovat doporučení určená jak samotným začínajícím učitelům, tak učitelům uvádějícím, ale i vedení mateřských škol.
In English
The monograph focuses on the issue of support for beginning kindergarten teachers. No research has been devoted to this topic. As in other types of schools, kindergartens have no support for introducing beginning teachers in legal or methodological documents. The authors of the publication therefore decided to bring the introduction of beginning kindergarten teachers closer to principals, but also to teachers. They were supported not only by the theories associated with the so-called socialization of beginning teachers, but above all by the research they conducted. All available information and research findings were framed by foreign experience and in the final chapter they tried to formulate recommendations for both beginning teachers and introductory teachers, as well as kindergarten management.