B 2022

Uvádění začínajících učitelů mateřských škol

SYSLOVÁ, Zora and Irena BORKOVCOVÁ

Basic information

Original name

Uvádění začínajících učitelů mateřských škol

Name (in English)

Induction of beginning pre-school teachers

Authors

SYSLOVÁ, Zora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Irena BORKOVCOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Praha, 131 pp. Řízení školy, 2022

Publisher

Wolters Kluwer

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/22:00125385

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7676-223-7

Keywords (in Czech)

Mateřská škola; socializace; uvádějící učitel; začínající učitel.

Keywords in English

Kindergarten; socialization; cooperative teacher; beginning teacher.

Tags

Reviewed
Změněno: 20/3/2023 10:49, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.

Abstract

V originále

Monografie je zaměřená na problematiku podpory začínajících učitelů mateřských škol. Tomuto tématu nebyl věnovaný žádný výzkum. Stejně jako na dalších typech škol, nemají mateřské školy žádnou oporu pro uvádění začínajících učitelů v zákonných či metodických dokumentech. Autorky publikace se proto rozhodly přiblížit uvádění začínajících učitelů mateřských škol zejména ředitelům a ředitelkám, ale i učitelům a učitelkám. Oporou jim byly nejen teorie spojené s tzv. socializací začínajících učitelů, ale především výzkumné šetření, které provedly. Všechny dostupné informace a výzkumná zjištění zarámovaly zahraničními zkušenostmi a v závěrečné kapitole se pokusily formulovat doporučení určená jak samotným začínajícím učitelům, tak učitelům uvádějícím, ale i vedení mateřských škol.

In English

The monograph focuses on the issue of support for beginning kindergarten teachers. No research has been devoted to this topic. As in other types of schools, kindergartens have no support for introducing beginning teachers in legal or methodological documents. The authors of the publication therefore decided to bring the introduction of beginning kindergarten teachers closer to principals, but also to teachers. They were supported not only by the theories associated with the so-called socialization of beginning teachers, but above all by the research they conducted. All available information and research findings were framed by foreign experience and in the final chapter they tried to formulate recommendations for both beginning teachers and introductory teachers, as well as kindergarten management.