SYSLOVÁ, Zora and Irena BORKOVCOVÁ. Uvádění začínajících učitelů mateřských škol (Induction of beginning pre-school teachers). 1st ed. Praha: Wolters Kluwer, 2022, 131 pp. Řízení školy. ISBN 978-80-7676-223-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Uvádění začínajících učitelů mateřských škol
Name (in English) Induction of beginning pre-school teachers
Authors SYSLOVÁ, Zora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Irena BORKOVCOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Praha, 131 pp. Řízení školy, 2022.
Publisher Wolters Kluwer
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/22:00125385
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7676-223-7
Keywords (in Czech) Mateřská škola; socializace; uvádějící učitel; začínající učitel.
Keywords in English Kindergarten; socialization; cooperative teacher; beginning teacher.
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D., učo 243595. Changed: 20/3/2023 10:49.
Abstract
Monografie je zaměřená na problematiku podpory začínajících učitelů mateřských škol. Tomuto tématu nebyl věnovaný žádný výzkum. Stejně jako na dalších typech škol, nemají mateřské školy žádnou oporu pro uvádění začínajících učitelů v zákonných či metodických dokumentech. Autorky publikace se proto rozhodly přiblížit uvádění začínajících učitelů mateřských škol zejména ředitelům a ředitelkám, ale i učitelům a učitelkám. Oporou jim byly nejen teorie spojené s tzv. socializací začínajících učitelů, ale především výzkumné šetření, které provedly. Všechny dostupné informace a výzkumná zjištění zarámovaly zahraničními zkušenostmi a v závěrečné kapitole se pokusily formulovat doporučení určená jak samotným začínajícím učitelům, tak učitelům uvádějícím, ale i vedení mateřských škol.
Abstract (in English)
The monograph focuses on the issue of support for beginning kindergarten teachers. No research has been devoted to this topic. As in other types of schools, kindergartens have no support for introducing beginning teachers in legal or methodological documents. The authors of the publication therefore decided to bring the introduction of beginning kindergarten teachers closer to principals, but also to teachers. They were supported not only by the theories associated with the so-called socialization of beginning teachers, but above all by the research they conducted. All available information and research findings were framed by foreign experience and in the final chapter they tried to formulate recommendations for both beginning teachers and introductory teachers, as well as kindergarten management.
PrintDisplayed: 7/6/2024 18:48