Detailed Information on Publication Record
2021
Foglar v nás : Záhada hlav a lomu
JIRÁSEK, Ivo, Jiří NĚMEC and Richard MACKŮBasic information
Original name
Foglar v nás : Záhada hlav a lomu
Name (in English)
Foglar in us : the mystery of heads and quarries
Authors
JIRÁSEK, Ivo, Jiří NĚMEC and Richard MACKŮ
Edition
1. vyd. Brno, 183 pp. 2021
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
ISBN
978-80-210-8634-0
Keywords (in Czech)
Jaroslav Foglar; pedagogika volného času; táboření; výchova v přírodě; zážitková pedagogika
Keywords in English
Jaroslav Foglar; leisure education; camping; outdoor education; experiential pedagogy
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 16/2/2022 13:46, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá
V originále
Představení osobnosti, díla a vlivu Jaroslava Foglara se neomezuje na historickou životopisnou črtu, ale usiluje mj. na základě empirického šetření (n=1174) o ucelené odborné zpracování poměrně složitého so- ciálního jevu. Svědčí o vlivu obvykle v dětství získané čtenářské zkuše- nosti na celý budoucí život, stejně jako o zájmu několika vědních oborů (komiksová studia, literární věda, religionistika, pedagogika) o specific- ké metody skautského vychovatele, spisovatele chlapecké literatury a redaktora několika dětských časopisů. Je tak prvním knižním počinem přesahujícím teoretické úvahy a hypotézy směrem k evidenci založené na dotazování čtenářů a příznivců Foglarových textů.
In English
The presentation of the personality, work and influence of Jaroslav Foglar is not limited to a historical biographical sketch, but seeks, among other things, on the basis of an empirical survey (n = 1174), to provide a compre- hensive professional treatment of a relatively complex social phenom- enon. The evidence of the influence which the reading experience usually acquired in childhood has on the whole future life, as well as the interest of several scientific disciplines (comic studies, literary science, religious studies, education) in the specific methods of the scout educator, writer of boys’ literature and editor of several children’s magazines is thus the first book venture going beyond theoretical considerations and hypoth- eses towards evidence based on surveys of readers and fans of Foglar’s texts.