B 2021

Foglar v nás : Záhada hlav a lomu

JIRÁSEK, Ivo, Jiří NĚMEC and Richard MACKŮ

Basic information

Original name

Foglar v nás : Záhada hlav a lomu

Name (in English)

Foglar in us : the mystery of heads and quarries

Authors

JIRÁSEK, Ivo, Jiří NĚMEC and Richard MACKŮ

Edition

1. vyd. Brno, 183 pp. 2021

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

ISBN

978-80-210-8634-0

Keywords (in Czech)

Jaroslav Foglar; pedagogika volného času; táboření; výchova v přírodě; zážitková pedagogika

Keywords in English

Jaroslav Foglar; leisure education; camping; outdoor education; experiential pedagogy

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 16/2/2022 13:46, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá

Abstract

V originále

Představení osobnosti, díla a vlivu Jaroslava Foglara se neomezuje na historickou životopisnou črtu, ale usiluje mj. na základě empirického šetření (n=1174) o ucelené odborné zpracování poměrně složitého so- ciálního jevu. Svědčí o vlivu obvykle v dětství získané čtenářské zkuše- nosti na celý budoucí život, stejně jako o zájmu několika vědních oborů (komiksová studia, literární věda, religionistika, pedagogika) o specific- ké metody skautského vychovatele, spisovatele chlapecké literatury a redaktora několika dětských časopisů. Je tak prvním knižním počinem přesahujícím teoretické úvahy a hypotézy směrem k evidenci založené na dotazování čtenářů a příznivců Foglarových textů.

In English

The presentation of the personality, work and influence of Jaroslav Foglar is not limited to a historical biographical sketch, but seeks, among other things, on the basis of an empirical survey (n = 1174), to provide a compre- hensive professional treatment of a relatively complex social phenom- enon. The evidence of the influence which the reading experience usually acquired in childhood has on the whole future life, as well as the interest of several scientific disciplines (comic studies, literary science, religious studies, education) in the specific methods of the scout educator, writer of boys’ literature and editor of several children’s magazines is thus the first book venture going beyond theoretical considerations and hypoth- eses towards evidence based on surveys of readers and fans of Foglar’s texts.