J 2021

Možnosti působení faktorů školního prostředí na držení těla žáků

JANOŠKOVÁ, Hana and Lenka JÍLKOVÁ

Basic information

Original name

Možnosti působení faktorů školního prostředí na držení těla žáků

Name (in English)

Possible Effects of Factors of the School Environment on Pupils‘ Body Posture

Authors

JANOŠKOVÁ, Hana and Lenka JÍLKOVÁ

Edition

Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, Praha, PdF UK v Praze, 2021, 2533-7882

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Držení těla; vadné držení těla; stabilita postury; hmotnost školní aktovky; pohybový režim ve škole; nevhodné sezení; nevhodná velikost nábytku

Keywords in English

Posture; bad posture; postural stability; weight of the school backpack; movement regimen at school; inappropriate sitting; inappropriate size of furniture

Tags

Reviewed
Změněno: 18/3/2022 10:36, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Cílem sdělení je posoudit vybrané faktory školního prostředí, které mohou mít negativní vliv na držení těla žáků a vznik svalových dysbalancí. K posouzení školního prostředí byla použita metaanalýza dílčích výsledků získaných pozorováním a měřením ve třídách 1. až 5. ročníku základních škol. Výzkumný soubor tvoří 531 žáků. U těchto žáků byla posuzována hmotnost aktovek, velikost školních lavic a židlí, způsob sezení při běžných učebních činnostech, způsob sezení při psaní a množství pohybu v průběhu výuky (tzv. učení v pohybu). Součástí výzkumu bylo posouzení aktuálního stavu stability postury jednotlivých žáků pomocí Matthiasova testu. Výsledky potvrdily převažující nevhodnost všech sledovaných faktorů školního prostředí. Tato skutečnost může přispívat k převažujícímu negativnímu stavu posturální slabosti, která je patrná u 60,6 % žáků výzkumného souboru. Nižší úroveň stability postury přitom vykazuje 29,9 % sledovaných žáků, nízkou úroveň 28,3 % žáků a velmi nízkou úroveň 2,4 % žáků výzkumného souboru. Jmenovaným faktorům školního prostředí je nutné věnovat odpovídající pozornost. Řadu negativních vlivů na držení těla a na vznik svalových dysbalancí u žáků mohou zmírnit nebo odstranit učitelé ve spolupráci s vedením školy a rodiči žáků.

In English

The objective of the work is to evaluate selected factors of the school environment that may have a negative effect on pupils’ posture and may contribute to the development of muscular imbalances. A meta-analysis was used to assess the school environment. This metaanalysis looked at partial results obtained by observation and measurement in a number of classes in the 1st to 5th years of elementary school, with the participant group consisting of 531 pupils. The weight of backpacks, the size of school desks and chairs, the way the participants sat during normal learning activities, the way they sat while writing, and the amount of movement during lessons (i.e., learning in motion) were assessed for these pupils. The research included an assessment of the current state of the postural stability of individual students using the Matthias test. The results confi rmed the predominant inadequacy of all the monitored factors of the school environment. This inadequacy may contribute to the prevalently negative state of postural weakness, which is observed in 60.6 % of pupils in the research group. A lower level of postural stability is exhibited by 29.9 % of pupils, a low level by 28.3 % of pupils and a very low level by 2.4 % of pupils in the research fi le. Conclusions Appropriate attention must be paid to all the above-mentioned factors of the school environment. Many of the negative infl uences on posture and the development of muscle imbalances in pupils can be mitigated or eliminated by teachers in collaboration with school management and the pupils’ parents.