B 2022

Life and Learning of Digital Teens : Adolescents and digital technology in the Czech Republic

ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK and Klára ZÁLESKÁ

Basic information

Original name

Life and Learning of Digital Teens : Adolescents and digital technology in the Czech Republic

Name in Czech

Život a učení digitálních teenagerů : Adolescenti a digitální technologie v České republice

Authors

ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Libor JUHAŇÁK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Klára ZÁLESKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Cham, 254 pp. Young People and Learning Processes in School and Everyday Life, Volume 6. 2022

Publisher

Springer Nature

Other information

Language

English

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Switzerland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/22:00129028

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-3-030-90042-7

Keywords (in Czech)

digital technologies; learning; school; adolescents; educational research; informal learning

Keywords in English

digitální technologie; učení; škola;adolescenti;pedagogický výzkum; informální učení

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 16/2/2023 15:13, Mgr. Tereza Schwarzová Matýsová

Abstract

V originále

This book is the result of a multi-year research collaboration focused on the role of digital technologies in the everyday lives and learning of present-day adolescents in the Czech Republic. In contrast to earlier publications and studies, this book discusses the topics of adolescent life and learning with digital technologies in several unique ways. The book presents the results of research aimed at investigating and describing how digital technologies enter the everyday lives and learning of adolescents across various contexts and environments. In comparison to other studies focused on one specific context, typically the school, we used a holistic approach and we focused on various contexts and on the manner in which they merge and overlap each other’s borders. We used several sources of empirical data to capture this complexly conceived phenomenon, which can be understood as another innovative element of our research and this book. We combined both qualitative and quantitative methods of research to better acquaint ourselves with the daily life of teens. At the same time, we listened carefully to the opinions of teens. This book is also unique in its focus on the lives and learning of adolescents with digital technologies in Central Europe, specifically in the Czech Republic, one of the countries whose modern history was notably scarred by the totalitarian Communist (socialist) regime. One important topic of our book is thus the problems of post-socialism, especially with regard to whether and to what extent this history plays a role in the questions and topics of today. The goal of this book is to improve the knowledge in the field of digital technologies in the lives and learning of young people today. Our research was inspired by many studies from other countries, and we included the results of international studies so that readers can form an idea of the life of young people in the Czech Republic and also consider the similarities and differences between our results and the results of previous studies.

In Czech

Kniha je výsledkem několikaleté spolupráce autorů na výzkumném projektu, který se zaměřoval na roli digitálních technologií v každodenním životě a učení dnešních adolescentů v České republice. Oproti dosavadním publikacím a výzkumům přitom tato kniha zpracovává téma života a učení adolescentů s digitálními technologiemi unikátním způsobem. Oproti jiným výzkumům, které se zaměřují pouze na určitý kontext, typicky například škola, jsme naopak usilovali o holistický přístup a věnovali jsme se tak různým kontextům a tomu, jak dochází k jejich prolínání či překračování. Pro zachycení takto komplexně pojatého fenoménu jsme přitom využili hned několika zdrojů empirických dat, což lze považovat za další relativně inovativní prvek našeho výzkumu a této knihy. Kombinujeme kvantitativní i kvalitativní metody výzkumu s cílem poznat detailněji běžný život teens. Současně jsme pozorně naslouchali názorům dnešních teens. V neposlední řadě je tako kniha unikátní tím, že se věnuje životu a učení adolescentů s digitálními technologiemi ve středoevropském regionu, konkrétně v České republice. Česká republika přitom patří mezi země, jejichž moderní historie byla silně poznamenána totalitním komunistickým (socialistickým) režimem. K důležitým tématům naší knihy tak patří i problematika postsocialismu, a to především s ohledem na to, zda resp. nakolik sehrává roli i v ryze současných otázkách a tématech. Náš výzkum byl inspirován mnohými zahraničními výzkumy a využíváme i výsledky mezinárodních šetření, takže si čtenáři mohou učinit představu nejen o životě mládeže v České republice, ale mohou rovněž promýšlet podobnosti a rozdíly mezi našimi výsledky a výsledky předchozích výzkumů.

Links

GA17-06152S, research and development project
Name: Digitální technologie v každodenním životě a učení studentů
Investor: Czech Science Foundation