HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Audio-visual Metaphors in Operatic Shakespeare : Verdi’s Macbeth and Otello in Czech Theatres. In Christopher R. Wilson and Mervyn Cooke. The Oxford Handbook of Shakespeare and Music. 1. vyd. Oxford: Oxford University Press. s. 894-925. Oxford Handbooks. ISBN 978-0-19-094514-5. doi:10.1093/oxfordhb/9780190945145.013.33. 2022.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Audio-visual Metaphors in Operatic Shakespeare : Verdi’s Macbeth and Otello in Czech Theatres
Autoři HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Oxford, The Oxford Handbook of Shakespeare and Music, od s. 894-925, 32 s. Oxford Handbooks, 2022.
Nakladatel Oxford University Press
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/22:00125408
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-0-19-094514-5
Doi http://dx.doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190945145.013.33
Klíčová slova anglicky Giuseppe Verdi; Macbeth; Otello; opera; scenography; metaphor; stage metaphor
Štítky rivok, topvydavatel
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. MgA. David Drozd, Ph.D., učo 16452. Změněno: 22. 3. 2023 15:01.
Anotace
This chapter considers both the ways of transforming Shakespeare’s plays into opera librettos, and the staging practice of particular Shakespearean operas. It focuses on staging of two operas based on Shakespeare’s plays composed by Giuseppe Verdi – Macbeth and Otello. The topic is treated with special reference to operatic scenography, especially regarding the issue of creating innovative audio-visual metaphors on stage. One of the essential questions may be summarized as follows: how are these (stage) metaphors rooted in Shakespeare’s plays as such? In the investigation of this topic, many specific productions of Shakespearean operas are included, both from the Czech Republic (and former Czechoslovakia, especially from the State Theatre in Brno) and from prominent world opera houses. The chapter’s central aim is to consider what operas based on Shakespeare’s plays bring to the theatrical stage, from the point of view of (for example) theatrical aesthetics and semantics, especially in the area of scenography – which is treated here not just as a visual parameter, but as an audio-visual artistic discipline.
Návaznosti
MUNI/A/1020/2019, interní kód MUNázev: Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích (Akronym: DIVKULT)
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
MUNI/21/HAV/2019, interní kód MUNázev: Inscenace shakespearovských oper G. Verdiho v Brně (Akronym: SHA-VER)
Investor: Masarykova univerzita, Inscenace shakespearovských oper G. Verdiho v Brně
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 16:30