JIREČEK, Miroslav, Jan VOŘÍŠEK and Filip VERSTEEG. Terénní výuka tématu židovského a romského holocaustu na základních školách v Brně – současný stav a návrh didaktického zpracování (Field Teaching of the Jewish and Romani Holocaust in Primary Schools in Brno – Current State and Proposal for Didactic Approach). Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, řada společenských věd. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 35/2021, No 1, p. 60-105. ISSN 1211-6068.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Terénní výuka tématu židovského a romského holocaustu na základních školách v Brně – současný stav a návrh didaktického zpracování
Name in Czech Terénní výuka tématu židovského a romského holocaustu na základních školách v Brně – současný stav a návrh didaktického zpracování
Name (in English) Field Teaching of the Jewish and Romani Holocaust in Primary Schools in Brno – Current State and Proposal for Didactic Approach
Authors JIREČEK, Miroslav (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan VOŘÍŠEK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Filip VERSTEEG (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, řada společenských věd, Brno, Masarykova univerzita, 2021, 1211-6068.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60101 History
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/21:00124255
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) dějepis; občanská výchova; Brno; Židé; Romové; holocaust; výuka; didaktika; regionální dějiny; terénní výuka
Keywords in English history; civic education; Brno; Jews; Roma; Holocaust; teaching; didactics; regional history; field teaching
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 14/3/2022 14:19.
Abstract
Studie se zabývá výukou tématu židovského a romského holocaustu na základních školách v Brně. Představuje výsledky dotazníkového šetření mezi učiteli dějepisu a občanské výchovy v tomto městě týkajícího se využití regionálních dějin a terénní výuky se zvláštním ohledem na uvedené téma. Na tomto základě je představen návrh didaktického zpracování tématu – předložen je katalog míst spojených s židovským a romským holocaustem na území Brna, navržena je terénní výuka na toto téma, které jednotlivé popsané lokality využívá.
Abstract (in English)
The study deals with the topic of the Jewish and Roma Holocaust at primary schools in Brno. It presents the results of a questionnaire survey among history and civics teachers in this city concerning the use of regional history and field teaching with special regard to the topic. On this basis, a proposal for the didactic elaboration of the topic is presented – a catalog of places connected with the Jewish and Roma Holocaust in the territory of Brno is presented, field teaching on this topic is proposed, which uses the individual described localities.
Links
MUNI/A/0882/2019, interní kód MUName: Místa historické paměti jako indikátor odpovědného občanství a historického vědomí
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 14/9/2024 19:27