j 2021

Complex Language Analysis as One of the Methods in Teaching Czech as a Foreign Language

SVOBODOVÁ, Hana, Martina KUROWSKI and Květoslava KLÍMOVÁ

Basic information

Original name

Complex Language Analysis as One of the Methods in Teaching Czech as a Foreign Language

Name in Czech

Komplexní jazykový rozbor jako jedna z metod výuky češtiny jako cizího jazyka

Authors

SVOBODOVÁ, Hana, Martina KUROWSKI and Květoslava KLÍMOVÁ

Edition

Pedagogika, Praha, Univerzita Karlova, 2021, 0031-3815

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku (nerecenzovaný)

Field of Study

60202 Specific languages

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

komplexní jazyková analýza; žák s odlišným mateřským jazykem; migrace; čeština jako druhý jazyk

Keywords in English

complex language analysis; learner with a different mother tongue; migration; Czech as a second language

Tags

International impact
Změněno: 14/10/2022 12:04, Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.

Abstract

V originále

With the increasing number of foreigners in the Czech Republic, teachers are facing a new challenge - teaching Czech as a foreign language. Within the chosen topic, the authors introduce the method of "complex language analysis", which supports the learning process by connecting abstract linguistic expressions with the real world. This method is characterized by three specific functions: motivation to learn, repetition and practice of the material, deepening understanding of new school work.

In Czech

S přibývajícím počtem cizinců v České republice stojí učitelé před novým úkolem – vyučovat češtinu jako cizí jazyk. V rámci zvoleného tématu představují autorky textu metodu „komplexní jazykové analýzy“, která podporuje proces učení tím, že propojuje abstraktní jazykové výrazy s reálným světem. Tato metoda se vyznačuje třemi specifi ckými funkcemi: motivace k učení, opakování a procvičování učiva, prohlubování porozumění nové školní práci.