Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1837033, author = {Baranová, Petra and Márová, Ivana and Kachlík, Petr}, article_location = {Brno}, article_number = {4}, doi = {http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2021-4-5}, keywords = {twice exceptionality; diagnostics of twice exceptionality; cognitive giftedness; specific learning disabilities}, language = {cze}, issn = {1211-4669}, journal = {Pedagogická orientace}, title = {Dvojí výjimečnost z pohledu zahraničních studií}, url = {https://journals.muni.cz/pedor/article/view/21410}, volume = {31}, year = {2021} }
TY - JOUR ID - 1837033 AU - Baranová, Petra - Márová, Ivana - Kachlík, Petr PY - 2021 TI - Dvojí výjimečnost z pohledu zahraničních studií JF - Pedagogická orientace VL - 31 IS - 4 SP - 5-31 EP - 5-31 PB - Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity SN - 12114669 KW - twice exceptionality KW - diagnostics of twice exceptionality KW - cognitive giftedness KW - specific learning disabilities UR - https://journals.muni.cz/pedor/article/view/21410 N2 - Přehled se zabývá dvojí výjimečností - kombinací vysokého kognitivního nadání a specifických poruch učení. V rámci přehledové studie bylo analyzováno 10 výzkumných studií zabývajících se konceptem dvojí výjimečnosti z let 2010-2019. Diagnostický proces dvojí výjimečnosti se skládá z diagnostiky kognitivního nadání a diagnostiky specifických poruch učení. Kognitivní nadání se nejčastěji diagnostikuje pomocí testů inteligence a testů založených na učebních osnovách. Diagnostika specifických poruch učení je založena především na rozdílu mezi potenciálem a výkonem jedince v testech hodnotících percepční schopnosti, kognitivní schopnosti a studijní výsledky. Nejčastěji používaným výzkumným přístupem byla kvantitativní výzkumná strategie, zatímco ve většině případů byla k analýze použita již existující data. Rozsah výzkumného vzorku se výrazně liší. Nejmenší výzkumný vzorek tvořilo 14 respondentů a největší 4783 respondentů. Vybrané výzkumy se zaměřily na dvojí výjimečnost zejména u žáků v průběhu povinné školní docházky. Přestože žáci s dvojnásobnou výjimečností mají vysoké kognitivní nadání, pokud nejsou rozpoznáni, mohou být ohroženi školním neúspěchem, zvýšenou frustrací, problémy v chování, emočními problémy a narušením sociálních vztahů. ER -
BARANOVÁ, Petra, Ivana MÁROVÁ a Petr KACHLÍK. Dvojí výjimečnost z pohledu zahraničních studií. \textit{Pedagogická orientace}. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2021, roč.~31, č.~4, s.~5-31. ISSN~1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2021-4-5.
|