BARANOVÁ, Petra, Ivana MÁROVÁ and Petr KACHLÍK. Dvojí výjimečnost z pohledu zahraničních studií (Twice exceptionality – cognitive giftedness in combination with specific learning disabilities in international studies). Pedagogická orientace. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2021, vol. 31, No 4, p. 5-31. ISSN 1211-4669. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2021-4-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Dvojí výjimečnost z pohledu zahraničních studií
Name in Czech Dvojí výjimečnost z pohledu zahraničních studií
Name (in English) Twice exceptionality – cognitive giftedness in combination with specific learning disabilities in international studies
Authors BARANOVÁ, Petra (703 Slovakia, belonging to the institution), Ivana MÁROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petr KACHLÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Pedagogická orientace, Brno, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2021, 1211-4669.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2021-4-5
Keywords (in Czech) dvojí výjimečnost; diagnostika dvojí výjimečnosti; kognitivní nadání; specifické poruchy učení
Keywords in English twice exceptionality; diagnostics of twice exceptionality; cognitive giftedness; specific learning disabilities
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 29/8/2024 10:53.
Abstract
Přehled se zabývá dvojí výjimečností - kombinací vysokého kognitivního nadání a specifických poruch učení. V rámci přehledové studie bylo analyzováno 10 výzkumných studií zabývajících se konceptem dvojí výjimečnosti z let 2010-2019. Diagnostický proces dvojí výjimečnosti se skládá z diagnostiky kognitivního nadání a diagnostiky specifických poruch učení. Kognitivní nadání se nejčastěji diagnostikuje pomocí testů inteligence a testů založených na učebních osnovách. Diagnostika specifických poruch učení je založena především na rozdílu mezi potenciálem a výkonem jedince v testech hodnotících percepční schopnosti, kognitivní schopnosti a studijní výsledky. Nejčastěji používaným výzkumným přístupem byla kvantitativní výzkumná strategie, zatímco ve většině případů byla k analýze použita již existující data. Rozsah výzkumného vzorku se výrazně liší. Nejmenší výzkumný vzorek tvořilo 14 respondentů a největší 4783 respondentů. Vybrané výzkumy se zaměřily na dvojí výjimečnost zejména u žáků v průběhu povinné školní docházky. Přestože žáci s dvojnásobnou výjimečností mají vysoké kognitivní nadání, pokud nejsou rozpoznáni, mohou být ohroženi školním neúspěchem, zvýšenou frustrací, problémy v chování, emočními problémy a narušením sociálních vztahů.
Abstract (in English)
The review deals with twice exceptionality – a combination of high cognitive giftedness and specific learning disabilities. In the framework of the review study, 10 research studies dealing with the concept of twice exceptionality in the years 2010–2019 were analysed. The diagnostic process of twice exceptionality consists of the diagnostics of cognitive giftedness and the diagnostics of speciβic learning disabilities. Cognitive giftedness is most often diagnosed using intelligence tests and curriculum-based tests. The diagnostics of specific learning disabilities is based primarily on difference between one’s potential and performance in tests assessing perceptual abilities, cognitive abilities, and academic performance. The most frequently used research approach was a quantitative research strategy whereas in most cases already existing data were used for analysis. The range of research sample differs significantly. The smallest research sample consisted of 14 respondents and the largest consisted of 4783 respondents. Selected research focused on twice exceptionality especially in pupils during compulsory schooling. Even though pupils with twice exceptionality have a high cognitive giftedness, if they are not recognized they may be at risk of school failure, increased frustration, behavioural problems, emotional problems, and disruption of social relationships.
PrintDisplayed: 31/8/2024 21:51