MATELA, Jiří. チェコ、マサリク大学の日本研究学科における日本語教育と教養の紹介 ー日本研究のための日本語教育 (Introduction of Japanese language education at the Masaryk University's Department of Japanese Studies – Teaching Japanese language for Japanese Studies). In 中東欧日本語教育研修会2022. 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name チェコ、マサリク大学の日本研究学科における日本語教育と教養の紹介 ー日本研究のための日本語教育
Name in Czech Představení výuky japonštiny v Semináři japonských studií Masarykovy Univerzity (ČR) – Výuka japonštiny pro japanistiku
Name (in English) Introduction of Japanese language education at the Masaryk University's Department of Japanese Studies – Teaching Japanese language for Japanese Studies
Authors MATELA, Jiří.
Edition 中東欧日本語教育研修会2022, 2022.
Other information
Original language Japanese
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60202 Specific languages
Country of publisher Hungary
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Webová stránka konference
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) japanologie; výuka japonštiny; Masarykova Univerzita
Keywords in English Japanese Studies; Japanese language education; Masaryk University
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Jiří Matela, M.A., Ph.D., učo 365342. Changed: 27/2/2022 08:51.
Abstract
21世紀以降、世界の日本語教育界において「コミュニケーション」がキーワードになり、日本語教育の実践と展開にとって重要な動機付けとなったようだ(野田2005、2021等参照)。一方、中東欧における多くの教育機関においては、20世紀の文献学の伝統に倣い、日本語がコミュニケーションだけでなく、日本研究・日本学のツールとしても教えられてきたと言える。 本発表では、チェコにおける日本研究専攻課程のある機関の例としてマサリク大学(MU)を挙げ、その日本語教育の現状を紹介する。まず、チェコの日本語教育機関におけるMUを位置付け、2018年の課程改新後の現状をそれ以前と比較しながら簡単に述べる。次に、当課程における「交流会」、「TAプログラム」と「日本語学サロン」の三つのプロジェクトを取り上げ、MUの特徴として紹介する。最後に、コロナのこの2年の遠隔教育の影響を考察するとともに、今後の発展と課題を述べる。
Abstract (in Czech)
V 21. století se v oblasti celosvětové výuky japonského jazyka stala jedním z klíčových slov "komunikace", která je také významným faktorem ovlivňujícím realizaci a rozvoj výuky japonštiny jako cizího jazyka (viz Noda 2005, 2021 aj.). Oproti tomu mnoho vzdělávacích institucí ve východní Evropě stále následuje filologickou tradici 20. století a nepojímá japonštinu jen jako prostředek komunikace, ale také jako nástroj japanologického výzkumu. V příspěvku je představena japanistika na Masarykově univerzitě jako příklad takového filologického přístupu práce s jazykem. Nejprve je představeno obecné pozadí výuky japonštiny v ČR a do něj situován program MU, který byl v r. 2018 inovován. Dále jsou představeny tři specifické projekty: Kórjúkai, program TA a Nihongogaku salon jako specifika MU oproti jiným institucím podobného zaměření. Na závěr jsou shrnuty pozitiva a negativa protipandemických opatření z poslední doby na vývoj výuky japonského jazyka na MU.
Abstract (in English)
In the 21st century, within the field of Japanese language education, "communication" became one of the keywords and stimuli for practice and further development of JSL and Japanese langauge teaching (Noda 2005, 2021). However, in Eastern Europ, there is a lot of institutions conducting Japanese language education as a part of the 20th century philological tradition. This approach doesn't see Japanese language just as a mean of communication, but also as a tool for a japanolgical research. The present talk introduces Masaryk University and its Japanese Studies program as an example of such philological approach. First, a general background of Japanese language education in the Czech rep. is introduced and MU's program is situated within it. Next, three specific projects of the department are presented, namely Koryukai, TA program and Nihongogaku salon. Finaly, positive and negative effects of anti-Covid 19 measures are discussed.
PrintDisplayed: 12/6/2024 07:23