Detailed Information on Publication Record
2021
Identities in the Era of Globalisation. Reflection on International Experience as a Tool for Culturally Responsive and Inclusive Education
SEDLÁKOVÁ, Markéta and David KOŠATKABasic information
Original name
Identities in the Era of Globalisation. Reflection on International Experience as a Tool for Culturally Responsive and Inclusive Education
Name in Czech
Identity v éře globalizace Reflexe internacionální zkušenosti jakožto nástroj pro kulturně citlivé a inkluzivní vzdělávání
Authors
SEDLÁKOVÁ, Markéta (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and David KOŠATKA (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Pedagogika, Charles University in Prague, 2021, 0031-3815
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/21:00125449
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
idenita; kultura; internacionalizace; jazyk; transformace; responzivní vzdělávání; reflexe; inkluzivní vzdělávání;
Keywords in English
identity; culture; internationalisation; language; transformation; responsiveness; reflection; inclusive education
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 3/4/2023 08:39, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
Aims – This article analyses the reflections of a range of student teachers on their international experiences for their impact on the students’ personality, comfort, and effectiveness in diverse environments. We will describe the process of identity formation during the time that student teachers are exposed to such environments. We see international experience and raising awareness of diversity as a personal and social developmental part of their professional preparation. Th is may be seen as contributing to the transformation of the school climate towards inclusive and culturally responsive education. Methods – The main research question was how the internationalisation of education enhances student teachers’ cultural sensitivity to diversity. Th e qualitative investigation focuses on aspects of the international experience of student teachers concerning teaching practice. Ten semi-structured interviews with student teachers who have had international experience provided the data. Findings – Experiencing different socio-cultural environments, we found, impacts on the construction of multiple/hybrid identities and engenders empathy for diversity. The implications for inclusive practice were identified, including refl ective teaching strategies, the development of culturally sensitive attitudes, and awareness of others’ perspectives and cultural habits. Conclusion – A positive benefit for student teachers from grasping and understanding diversity in such an environment is the enhancement of the effectiveness of teaching. The internationalisation of the curriculum expands the student teachers’ responsiveness.
In Czech
Cíle: Předkládaný text analyzuje reflexe studentů učitelství zaměřené na jejich internacionální zkušenost. Tato zkušenost byla zkoumána ve vztahu k jejich identitě a schopnosti efektivně působit v odlišném sociokulturním prostředí. Zvyšování povědomí o diverzitě vnímáme jako důležitou součást osobnostního a sociálního rozvoje budoucích učitelů v rámci jejich profesní přípravy. Věříme, že tento přístup může podpořit proměnu školního klimatu směrem k inkluzivnímu a kulturně citlivému vzdělávání. Metody: Hlavní výzkumná otázka zněla: Jak internacionalizace ve vzdělávání zvyšuje u studentů učitelství kulturně senzitivní přístup k diverzitě? V rámci kvalitativního výzkumu se autoři zaměřili na aspekty internacionální zkušenosti studentů učitelství v kontextu pedagogické praxe. Data byla získána prostřednictvím deseti polostrukturovaných rozhovorů se studenty učitelství, kteří mají zkušenost se zahraničním vzděláváním a vzdělávacími systémy. Zjištění: Data ukázala, že zkušenost s odlišným sociokulturním prostředím umožňuje rozvoj vícenásobných/hybridních identit a podporuje porozumění a empatii vůči odlišnosti. Byly identifikovány možné implikace pro inkluzivní praxi, včetně výukových strategií zahrnujících reflexi, rozvoj kulturně citlivého přístupu ve vzdělávání a utváření povědomí o perspektivách a kulturních zvyklostech druhých. Závěr: Porozumění diverzitě a její ukotvení v každodennosti může mít pozitivní vliv na efektivitu ve vzdělávání a pedagogický přístup v praxi. Rozšíření profesního kurikula o internacionální aspekt umožňuje studentům učitelství lépe reagovat na přítomnost diverzity v edukaci.