KOLAŘÍKOVÁ, Veronika. Národní identita, rámcové vzdělávací programy a edukační realita muzea: dispozitivní analýza (National identity, framework education programmes and museum education reality: dispositive analysis.). Museologica Brunensia. Brno: Masarykova univerzita, 2021, vol. 10, No 2, p. 44-63. ISSN 1805-4722. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/MuB2021-2-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Národní identita, rámcové vzdělávací programy a edukační realita muzea: dispozitivní analýza
Name in Czech Národní identita, rámcové vzdělávací programy a edukační realita muzea: dispozitivní analýza.
Name (in English) National identity, framework education programmes and museum education reality: dispositive analysis.
Authors KOLAŘÍKOVÁ, Veronika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Museologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2021, 1805-4722.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/21:00124338
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5817/MuB2021-2-4
Keywords (in Czech) národní identita; muzejní expozice; dispozitivní analýza; rámcový vzdělávací program; muzejní edukace.
Keywords in English National identity; museum exhibition; dispositive analysis; framework education programme; museum education.
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 20/5/2022 15:55.
Abstract
Studie prezentuje výzkumná zjištění vztahující se k edukační rovině expozice Encyklopedie Slezska Slezského zemského muzea v Opavě ve vztahu k tématu české národní identity. Edukační realita je přitom ve výzkumu zastoupena sepjetím expozice a jejích exponátů s rámcovými vzdělávacími programy pro základní školy, které demonstrují státní společenský diskurz v oblasti vzdělávání. Metodologie případové studie byla založena na dispozitivní analýze, jejíž součástí byla i analýza materializací, tedy konkrétních exponátů vztahujících se k české národní identitě. Vzhledem ke svému cíli se studie také zamýšlí nad vztahem muzejní edukace k rámcovým vzdělávacím programům, které jsou běžnou realitou škol, a tak i dokumentem, se kterým může být pro muzejní edukátory přínosné se obeznámit.
Abstract (in English)
The study presents research results concerning the educational aspect of the permanent exhibition Encyclopaedia of Silesia in the Silesian Museum in Opava in relation to the issue of Czech national identity. Education reality is represented by the interconnection of the exhibition and exhibits with the framework education programmes for primary schools, which demonstrate the state social discourse in the field of education. Methodology of the case study was based on a dispositive analysis, which comprised a materialisation analysis, i.e. analysis of particular exhibits related to Czech national identity. Regarding the research objective, the study also concentrates on the relationship between museum education and framework education programmes commonly used in schools, including a document, which the museum educators should be familiar with.
PrintDisplayed: 27/9/2024 00:43