Detailed Information on Publication Record
2020
Vzdělávání žáků s Aspergerovým syndromem v inkluzivní třídě
BAZALOVÁ, BarboraBasic information
Original name
Vzdělávání žáků s Aspergerovým syndromem v inkluzivní třídě
Name (in English)
Education of Students with Asperger Syndrome in the Inclusive Classroom
Authors
Edition
1., elektronické vyd. Brno, 83 pp. 2020
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
ISBN
978-80-210-5936-8
Keywords (in Czech)
Aspergerův syndrom; porucha autistického spektra; autismus; inkluzivní třída; pedagog; asistent pedagoga; potřeba; klíčová aktivita
Keywords in English
Asperger syndrome; autism spectrum disorder; autism; inclusive classroom; teacher; assistant teacher; need; essential activity
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 15/3/2022 09:09, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá
V originále
Metodická příručka rozšiřuje znalosti pedagogů a asistentů pedagoga o specifickém přístupu k žákovi s Aspergerovým syndromem a jeho zapojení v inkluzivní třídě. Při práci se třídou, s žákem s Aspergerovým syndromem, pedagogy, asistentem pedagoga a dalšími aktéry jsme popsali způsoby zvládání situací vyplývajících z interakce mezi aktéry školního prostředí, způsoby adaptace školního prostředí, možnosti posilování pozitivních vztahů mezi spolužáky a pozitivní zkušenosti ze školy skrze podporu komunikačních, sociálních a emocionálních kompetencí. Představujeme konkrétní aktivity z edukační praxe.
In English
The methodological guide focuses on developing social, emotional, and communication skills of students with Asperger syndrome and their classmates, teachers, assistant teachers, and the school staff. We aim to extend knowledge on the specific approaches to students with AS in the inclusive classroom. We offer coping strategies in situations arising from the interaction between the school actors. A classroom adaptation and fostering positive relationships between classmates are the critical factors for positive school experiences of everybody. We present specific cases from the participatory classroom observation. Furthermore, we discuss the difficulties in the inclusive classroom and offer incentives to prevent these situations. We provide the readers with the specific activities for the groups with the students with AS.