BAZALOVÁ, Barbora. Vzdělávání žáků s Aspergerovým syndromem v inkluzivní třídě (Education of Students with Asperger Syndrome in the Inclusive Classroom). Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020. 83 pp. ISBN 978-80-210-5936-8. [citováno 2024-04-23]
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vzdělávání žáků s Aspergerovým syndromem v inkluzivní třídě
Name (in English) Education of Students with Asperger Syndrome in the Inclusive Classroom
Authors BAZALOVÁ, Barbora
Edition 1., elektronické vyd. Brno, 83 pp. 2020.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW Čítárna Munispace
ISBN 978-80-210-5936-8
Keywords (in Czech) Aspergerův syndrom; porucha autistického spektra; autismus; inkluzivní třída; pedagog; asistent pedagoga; potřeba; klíčová aktivita
Keywords in English Asperger syndrome; autism spectrum disorder; autism; inclusive classroom; teacher; assistant teacher; need; essential activity
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá, učo 13047. Changed: 15/3/2022 09:09.
Abstract
Metodická příručka rozšiřuje znalosti pedagogů a asistentů pedagoga o specifickém přístupu k žákovi s Aspergerovým syndromem a jeho zapojení v inkluzivní třídě. Při práci se třídou, s žákem s Aspergerovým syndromem, pedagogy, asistentem pedagoga a dalšími aktéry jsme popsali způsoby zvládání situací vyplývajících z interakce mezi aktéry školního prostředí, způsoby adaptace školního prostředí, možnosti posilování pozitivních vztahů mezi spolužáky a pozitivní zkušenosti ze školy skrze podporu komunikačních, sociálních a emocionálních kompetencí. Představujeme konkrétní aktivity z edukační praxe.
Abstract (in English)
The methodological guide focuses on developing social, emotional, and communication skills of students with Asperger syndrome and their classmates, teachers, assistant teachers, and the school staff. We aim to extend knowledge on the specific approaches to students with AS in the inclusive classroom. We offer coping strategies in situations arising from the interaction between the school actors. A classroom adaptation and fostering positive relationships between classmates are the critical factors for positive school experiences of everybody. We present specific cases from the participatory classroom observation. Furthermore, we discuss the difficulties in the inclusive classroom and offer incentives to prevent these situations. We provide the readers with the specific activities for the groups with the students with AS.
PrintDisplayed: 23/4/2024 23:05