OSTRÝ, František. K problematice české zpěvníkové literatury aneb „Já, písnička“ v hudebním vzdělávání. Online. In Ondřej Musil, Petr Hala. Musica viva in schola XXVII. Masarykova univerzita, 2021, p. 147-158. ISBN 978-80-280-0028-8. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P280-0028-2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name K problematice české zpěvníkové literatury aneb „Já, písnička“ v hudebním vzdělávání
Authors OSTRÝ, František.
Edition Musica viva in schola XXVII. p. 147-158, 12 pp. 2021.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-280-0028-8
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P280-0028-2021
Keywords (in Czech) „Já, písnička“, první stupeň ZŠ, hudební výchova, zpěvník
Keywords in English “Já, písnička”, lower primary school, music education, songbook
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 30/3/2022 13:33.
Abstract
Tento příspěvek se zabývá řadou zpěvníků „Já, písnička“, která představuje nejrozšířenější zpěvník v České republice, a to především jejím prvním dílem, který je vydavatelem určený prvnímu stupni ZŠ. Je zde poukázáno na řadu chyb, nepřesností a dezinformací, které zpěvník obsahuje. Větší zřetel je věnován zpěvnímu rozsahu, který je u řady písní nevhodný. Závěrem je konstatováno, že zpěvník není vhodný jako pomůcka pro výuku hudební výchovy.
Abstract (in English)
This paperdeals with anumber of songbooks “Já, písnička”, the most widespread songbook in the Czech Republic, especially its first part, which is intended for the lower primaryschoolby the publisher. There are severalerrors, inaccuracies,and misinformationthat the songbook contains. Greater attention is paid to the vocalrange, which is inappropriate for many songs. In conclusion, it is stated that the songbook is not suitable as teaching material formusic education.
PrintDisplayed: 11/10/2024 21:21