Detailed Information on Publication Record
2021
Lidová píseň v současné školní praxi: dílčí výsledky výzkumu o využití lidové písně a folkloru pohledem učitelů hudební výchovy základních a středních škol
CHLOUPEK, Tomáš, Vilma POLMANOVÁ and Pavel OSTRÝBasic information
Original name
Lidová píseň v současné školní praxi: dílčí výsledky výzkumu o využití lidové písně a folkloru pohledem učitelů hudební výchovy základních a středních škol
Name (in English)
Folk song in contemporary school practice: partial results of research about the use of folk song and folklore from the perspective of primary and secondary school music teachers
Authors
CHLOUPEK, Tomáš (203 Czech Republic, belonging to the institution), Vilma POLMANOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Pavel OSTRÝ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Brno, Musica viva in schola XXVII, p. 67-87, 21 pp. 2021
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
60404 Folklore studies
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/21:00124424
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-280-0028-8
Keywords (in Czech)
lidová hudba; lidová píseň; folklor; výzkum; hudební výchova
Keywords in English
folk music; folk song; folklore; research; music education
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 30/3/2022 13:34, Dana Nesnídalová
V originále
Lidová hudba je nesporně významným kulturním bohatstvím, které v sobě skrývá velký didaktický potenciál. Obsahem příspěvku jsou průběžné výsledky výzkumného šetření zaměřujícího se na práci učitelů s lidovou písní ve výuce hudební výchovy na základních a vybraných středních školách. Představeny jsou zde hlavní způsoby využití tohoto tématu v kontextu čtyř základních výukových oblastí (stanovených v RVP) a v dalších hudebních či mezipředmětových tématech a aktivitách. Bližšího zkoumání se poté dostává specifické skupině respondentů, kteří se v dotazníku hlásili k provozování folklorních aktivit. Vyhodnoceny jsou jejich odpovědi týkající se preference, a především využívání lidové hudby v hodinách hudební výchovy. Vše je souběžně porovnáno s odpověďmi zbývajících respondentů, kteří se k angažovanosti ve folkloru nehlásili.
In English
Folk music is undoubtedly an essential cultural asset with great didactic potential. The content of the paper arethe ongoing results of aresearch survey focusing on the teachers’ usageoffolk songs in music education at primary and selected secondary schools. The main ways of using this topic in the context of four fundamentalteaching areas (set out in the FEP) and in other musical or interdisciplinary topics and activities are presented here. Aspecific group of respondents who reportedto folklore activities in the questionnaire is then examined. Their answers regarding preference and especially the use of folk music in music lessons are evaluated. Everything is simultaneously compared with the answers of the remaining respondents who did not report tofolklore.
Links
MUNI/A/1521/2020, interní kód MU |
|