D 2021

Lidová píseň v současné školní praxi: dílčí výsledky výzkumu o využití lidové písně a folkloru pohledem učitelů hudební výchovy základních a středních škol

CHLOUPEK, Tomáš, Vilma POLMANOVÁ and Pavel OSTRÝ

Basic information

Original name

Lidová píseň v současné školní praxi: dílčí výsledky výzkumu o využití lidové písně a folkloru pohledem učitelů hudební výchovy základních a středních škol

Name (in English)

Folk song in contemporary school practice: partial results of research about the use of folk song and folklore from the perspective of primary and secondary school music teachers

Authors

CHLOUPEK, Tomáš (203 Czech Republic, belonging to the institution), Vilma POLMANOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Pavel OSTRÝ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, Musica viva in schola XXVII, p. 67-87, 21 pp. 2021

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

60404 Folklore studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/21:00124424

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-280-0028-8

Keywords (in Czech)

lidová hudba; lidová píseň; folklor; výzkum; hudební výchova

Keywords in English

folk music; folk song; folklore; research; music education

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 30/3/2022 13:34, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Lidová hudba je nesporně významným kulturním bohatstvím, které v sobě skrývá velký didaktický potenciál. Obsahem příspěvku jsou průběžné výsledky výzkumného šetření zaměřujícího se na práci učitelů s lidovou písní ve výuce hudební výchovy na základních a vybraných středních školách. Představeny jsou zde hlavní způsoby využití tohoto tématu v kontextu čtyř základních výukových oblastí (stanovených v RVP) a v dalších hudebních či mezipředmětových tématech a aktivitách. Bližšího zkoumání se poté dostává specifické skupině respondentů, kteří se v dotazníku hlásili k provozování folklorních aktivit. Vyhodnoceny jsou jejich odpovědi týkající se preference, a především využívání lidové hudby v hodinách hudební výchovy. Vše je souběžně porovnáno s odpověďmi zbývajících respondentů, kteří se k angažovanosti ve folkloru nehlásili.

In English

Folk music is undoubtedly an essential cultural asset with great didactic potential. The content of the paper arethe ongoing results of aresearch survey focusing on the teachers’ usageoffolk songs in music education at primary and selected secondary schools. The main ways of using this topic in the context of four fundamentalteaching areas (set out in the FEP) and in other musical or interdisciplinary topics and activities are presented here. Aspecific group of respondents who reportedto folklore activities in the questionnaire is then examined. Their answers regarding preference and especially the use of folk music in music lessons are evaluated. Everything is simultaneously compared with the answers of the remaining respondents who did not report tofolklore.

Links

MUNI/A/1521/2020, interní kód MU
Name: Postoje učitelů hudební výchovy na ZŠ a SŠ v České republice k lidové hudbě II.
Investor: Masaryk University, Attitudes of primary and secondary school music teachers in the Czech Republic towards folklore music II.