NOGA, Pavel. Typo Poster. Traditional Medium of Communication in Epoch of Advanced Digital Technologies. 1. ed. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 171 pp. ISBN 978-80-210-9760-5. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9761-2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Typo Poster. Traditional Medium of Communication in Epoch of Advanced Digital Technologies
Name in Czech Typografický plakát. Tradiční komunikační médium v období rozvinutých digitálních technologií
Authors NOGA, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. ed. Brno, 171 pp. 2020.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language English
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50401 Sociology
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/20:00124471
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-9760-5
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9761-2020
Keywords (in Czech) typoplakát; plakát; vizuální komunikace; tradiční komunikační médium; období rozvinutých komunikačních technologií
Keywords in English typo poster; poster; visual communication; Traditional Medium of Communication; iEpoch of Advanced Digital Technologies
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 31/3/2022 11:28.
Abstract
A typeface is one of the basic tools of human communication and for a long time a poster belonged to the most widespread means of mass communication. Upon the arrival of digital technologies it seemed that a poster would gradually disappear from the print media. However, it turns out that along with still more intensive everyday use of various text displays, there is also a renaissance of a traditional typeface poster and its extinction is probably not in sight yet.
Abstract (in Czech)
Písmo je jedním ze základních nástrojů lidské komunikace a plakát po dlouhá léta patřil k nejrozšířenějším masově-komunikačním prostředkům. V období nástupu digitálních technologií se už zdálo, že plakát z tištěných médií postupně mizí. Ukazuje se však, že vedle čím dál intenzivnějšího každodenního využívání všemožných textových displejů dochází i k renesanci tradičního písmového plakátu. Publikace se na základě několikaletého výzkumu mj. snaží odpovědět na otázky: Má plakát jako informační médium ve 21. století ještě vůbec svoje opodstatnění? Digitální technologie v posledních letech posilují především obrazovou složku vizuální komunikace, je v takovém světě ještě místo pro čistě typografickou formu přenosu informace? Jak často je designéry různých generací využíváno písmo i ve své „osvobozené“ formě jako výtvarný stavební materiál nahrazující fotografii či kresbu? Výzkum je doposud otevřený, tato publikace shrnuje jeho současný stav a nabízí rovněž názory na danou tématiku od 80 grafických designérů z Polska, Slovenska a Česka, včetně ukázek jejich typografických plakátů.
PrintDisplayed: 28/7/2024 08:24