B 2022

Akademická věž ze slonoviny. Státní financování a autonomie vysokých škol 1849–1939

FASORA, Lukáš, Anna PEČINKOVÁ and Zdeňka STOKLÁSKOVÁ

Basic information

Original name

Akademická věž ze slonoviny. Státní financování a autonomie vysokých škol 1849–1939

Name in Czech

Akademická věž ze slonoviny. Státní financování a autonomie vysokých škol 1849–1939

Name (in English)

Academic ivory tower: state funding and university autonomy 1849-1939

Authors

FASORA, Lukáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Anna PEČINKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Zdeňka STOKLÁSKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

první. Brno, 320 pp. mimo edice, 2022

Publisher

Centrum pro studium demokracie a kultury

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

60100 6.1 History and Archaeology

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/22:00119734

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-7325-540-4

Keywords (in Czech)

akademická autonomie; státní financování; 1849–1939

Keywords in English

academic autonomy; state funding; 1849-1939

Tags

Reviewed
Změněno: 8/4/2022 11:53, prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D.

Abstract

V originále

Kniha si klade otázku po vzájemném vztahu akademických samosprávných privilegií a společenské zodpovědnosti vysokých škol. Přináší tím historické argumenty a zkušenosti do aktuálně probíhající debaty o stavu a perspektivách vysokého školství. Autoři zkoumají cestu, kterou prošlo tuzemské vysoké školství od modernizace univerzit v habsburské říši (1849) až po uzavření českých vysokých škol nacisty (1939). Tedy epochu, v níž vysoké školy dosáhly výjimečného postavení ve společnosti, garancí státního financování a velkoryse koncipované samosprávy, vše ovšem s očekáváním, že splní roli vizitky národní vyspělosti a expertního střediska inovací.

In English

The book asks the question of the interrelationship between academic self-governing privileges and the social responsibility of universities. In doing so, it brings historical arguments and experience to the current debate about the state and prospects of higher education. The authors examine the journey that domestic higher education has taken from the modernization of universities in the Habsburg Empire (1849) to the closure of Czech universities by the Nazis (1939). An era in which universities achieved an exceptional position in society, with the guarantee of state funding and generous self-government, all with the expectation that they would fulfil the role of a showcase of national maturity and an expert centre of innovation.

Links

GA19-01035S, research and development project
Name: Státní financování a autonomní správa vysokých škol 1849–1939 (Acronym: Státní financování a autonomní správa vysokých ško)
Investor: Czech Science Foundation