Detailed Information on Publication Record
2022
Akademická věž ze slonoviny. Státní financování a autonomie vysokých škol 1849–1939
FASORA, Lukáš, Anna PEČINKOVÁ and Zdeňka STOKLÁSKOVÁBasic information
Original name
Akademická věž ze slonoviny. Státní financování a autonomie vysokých škol 1849–1939
Name in Czech
Akademická věž ze slonoviny. Státní financování a autonomie vysokých škol 1849–1939
Name (in English)
Academic ivory tower: state funding and university autonomy 1849-1939
Authors
FASORA, Lukáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Anna PEČINKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Zdeňka STOKLÁSKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
první. Brno, 320 pp. mimo edice, 2022
Publisher
Centrum pro studium demokracie a kultury
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
60100 6.1 History and Archaeology
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14210/22:00119734
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-7325-540-4
Keywords (in Czech)
akademická autonomie; státní financování; 1849–1939
Keywords in English
academic autonomy; state funding; 1849-1939
Tags
Reviewed
Změněno: 8/4/2022 11:53, prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D.
V originále
Kniha si klade otázku po vzájemném vztahu akademických samosprávných privilegií a společenské zodpovědnosti vysokých škol. Přináší tím historické argumenty a zkušenosti do aktuálně probíhající debaty o stavu a perspektivách vysokého školství. Autoři zkoumají cestu, kterou prošlo tuzemské vysoké školství od modernizace univerzit v habsburské říši (1849) až po uzavření českých vysokých škol nacisty (1939). Tedy epochu, v níž vysoké školy dosáhly výjimečného postavení ve společnosti, garancí státního financování a velkoryse koncipované samosprávy, vše ovšem s očekáváním, že splní roli vizitky národní vyspělosti a expertního střediska inovací.
In English
The book asks the question of the interrelationship between academic self-governing privileges and the social responsibility of universities. In doing so, it brings historical arguments and experience to the current debate about the state and prospects of higher education. The authors examine the journey that domestic higher education has taken from the modernization of universities in the Habsburg Empire (1849) to the closure of Czech universities by the Nazis (1939). An era in which universities achieved an exceptional position in society, with the guarantee of state funding and generous self-government, all with the expectation that they would fulfil the role of a showcase of national maturity and an expert centre of innovation.
Links
GA19-01035S, research and development project |
|