ZELNÍČKOVÁ, Helena, David VOREL and Peter MARINIČ. Digitální kompetence žáků v souvislosti s COVID-19 (Pupils´ Digital Competencies in Connection with COVID-19). Online. In Adamec, P., & Šimáně, M. Sborník z mezinárodní konference ICOLLE 2021. Rozvoj kompetencí relevantních pro život a praxi v 21. století. 1. vyd. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2022, p. 281-286. ISBN 978-80-7509-832-0. Available from: https://dx.doi.org/10.11118/978-80-7509-832-0-0281.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Digitální kompetence žáků v souvislosti s COVID-19
Name (in English) Pupils´ Digital Competencies in Connection with COVID-19
Authors ZELNÍČKOVÁ, Helena (203 Czech Republic, guarantor), David VOREL (203 Czech Republic) and Peter MARINIČ (703 Slovakia, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Sborník z mezinárodní konference ICOLLE 2021. Rozvoj kompetencí relevantních pro život a praxi v 21. století. p. 281-286, 6 pp. 2022.
Publisher Mendelova univerzita v Brně
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW Odkaz na příspěvek ve sborníku
RIV identification code RIV/00216224:14410/22:00125643
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7509-832-0
Doi http://dx.doi.org/10.11118/978-80-7509-832-0-0281
Keywords (in Czech) kompetence; výzkumný nástroj; vzdělávací proces; vzdělávací kompetence; žák
Keywords in English competence; research tool; educational process; educational competence; pupil
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 23/3/2023 09:56.
Abstract
Digitální kompetence nabývají na významu jednak v souvislosti se změnami nastíněnými v Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030 (Strategie 2030+), ale i v souvislosti s praktickými dopady omezení zavedenými v souvislosti s probíhající pandemii COVID-19, která od roku 2020 ovlivňuje podobu vzdělávacího procesu i vzdělávacího obsahu. Postupem času máme k dispozici již vícero zjištění o dopadech těchto opatření na vzdělávací proces (Pavlas et al., 2021; Boudová et al., 2021), které naznačují, že v České republice existuje přibližně 50 000 žáků, kteří se nezapojili do distanční výuky. Bylo by velice zajímavé identifikovat, jaké dopady měla distanční výuka na digitální kompetence žáků a učitelů, a to i těch, kteří se do distanční výuky nezapojili. Podle výzkumu provedeného před pandemii (Štípek, Rambousek, & Vaňková, 2015) neměla pětina učitelů základních škol dostatečné digitální kompetence. Proto, abychom byli schopni takový průzkum uskutečnit, je potřeba zvolit vhodný nástroj pro měření digitálních kompetencí. Již přístup k samotným modelům digitálních kompetencí se liší (Černý, 2020). V rámci Evropské Unie je Evropskou Komisí preferovaný Digital Competence Framework, který má i svou modifikaci pro uplatnění mezi žáky základních a středních škol (Guiter, Romeu & Baztán, 2019).
Abstract (in English)
Digital competences are gaining in importance both in connection with the changes outlined in the Strategy of Education Policy of the Czech Republic until 2030 (Strategy 2030+), but also in connection with the practical effects of restrictions introduced in connection with the ongoing pandemic COVID-19, which since 2020 process and educational content. Over time, we have several findings on the impact of these measures on the educational process (Pavlas et al., 2021; Boudová et al., 2021), which indicate that there are approximately 50,000 students in the Czech Republic who did not participate in distance learning. It would be very interesting to identify the effects of distance learning on the digital competences of pupils and teachers, even those who did not participate in distance learning. According to research conducted before the pandemic (Štípek, Rambousek & Vaňková, 2015), a fifth of primary school teachers did not have sufficient digital competence. Therefore, in order to be able to conduct such a survey, it is necessary to choose a suitable tool for measuring digital competencies. The approach to the models of digital competences themselves differs (Černý, 2020). Within the European Union, the European Commission prefers the Digital Competence Framework, which also has its own modification for use among primary and secondary school pupils (Guiter, Romeu & Baztán, 2019).
Links
MUNI/A/1356/2020, interní kód MUName: Fyzika, informatika a odborné vzdělávání na základních a středních školách
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 24/7/2024 10:18