B 2022

A Conceptual Exploration of Polysemy: A Case Study of [V] – [UP] and [V] – [SHANG]

LU, Wei-lun

Základní údaje

Originální název

A Conceptual Exploration of Polysemy: A Case Study of [V] – [UP] and [V] – [SHANG]

Název česky

Konceptuální výzkum polysémie: Případová studie [V] – [UP] a [V] – [SHANG]

Autoři

Vydání

1. vyd. Brno, 176 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity 515, 2022

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Typ výsledku

Odborná kniha

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

ISBN

978-80-280-0038-7

Klíčová slova česky

polysémie, pojmový archetyp, subjektifikace, obrazové schéma, kotext, metafora, konstrukce slovesa s částicí

Klíčová slova anglicky

polysemy, conceptual archetype, subjectification, image-schema, co-text, metaphor, verb-particle construction

Štítky

Změněno: 20. 4. 2022 13:55, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá

Anotace

V originále

The study investigates the interplay of polysemy with co-text, concept and construal, with the constructional schemas of [V] – [UP] and [V] – [SHANG] as illustrations. In addition to the cognitive semantic analysis, the monograph discusses two main beliefs in cognitive linguistics: On one hand, to a large extent, meaning depends on archetypal conception, which is reflects basic human cognitive capacities. Subjectivity, on the other hand, is a critical element in the study of lexical semantics, not only in the sense that the role played by the conceptualizing subject is imminent in all usages but in that subjective mental scanning is especially necessary in understanding highly attenuated lexical senses.

Česky

Tato studie zkoumá vzájemnou souhru polysémie, kontextu, pojmu a konstruování, přičemž pro ilustraci využívá konstrukční schéma [V] – [UP] (angličtina) a [V] – [SHANG] (čínština). Kromě této kognitivně sémantické analýzy se kniha zabývá též dvěma hlavními východisky kognitivní lingvistiky. Na jednu stranu jde o přesvědčení, že význam do značné míry závisí na archetypálním pojímání, což odráží základní kognitivní dispozice člověka. Současně je však subjektivita vnímána jako klíčový prvek při studiu lexikální sémantiky, a to nejen v tom ohledu, že role konceptualizujícího subjektu (tj. mluvčího) je výchozí při každém užití jazyka, ale také s ohledem na nezbytnost subjektivního mentálního „scanningu“ v porozumění výrazně utlumeným lexikálním významům.