Detailed Information on Publication Record
2022
A Conceptual Exploration of Polysemy: A Case Study of [V] – [UP] and [V] – [SHANG]
LU, Wei-lunBasic information
Original name
A Conceptual Exploration of Polysemy: A Case Study of [V] – [UP] and [V] – [SHANG]
Name in Czech
Konceptuální výzkum polysémie: Případová studie [V] – [UP] a [V] – [SHANG]
Authors
Edition
1. vyd. Brno, 176 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity 515, 2022
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Type of outcome
Odborná kniha
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
ISBN
978-80-280-0038-7
Keywords (in Czech)
polysémie, pojmový archetyp, subjektifikace, obrazové schéma, kotext, metafora, konstrukce slovesa s částicí
Keywords in English
polysemy, conceptual archetype, subjectification, image-schema, co-text, metaphor, verb-particle construction
Tags
Změněno: 20/4/2022 13:55, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá
V originále
The study investigates the interplay of polysemy with co-text, concept and construal, with the constructional schemas of [V] – [UP] and [V] – [SHANG] as illustrations. In addition to the cognitive semantic analysis, the monograph discusses two main beliefs in cognitive linguistics: On one hand, to a large extent, meaning depends on archetypal conception, which is reflects basic human cognitive capacities. Subjectivity, on the other hand, is a critical element in the study of lexical semantics, not only in the sense that the role played by the conceptualizing subject is imminent in all usages but in that subjective mental scanning is especially necessary in understanding highly attenuated lexical senses.
In Czech
Tato studie zkoumá vzájemnou souhru polysémie, kontextu, pojmu a konstruování, přičemž pro ilustraci využívá konstrukční schéma [V] – [UP] (angličtina) a [V] – [SHANG] (čínština). Kromě této kognitivně sémantické analýzy se kniha zabývá též dvěma hlavními východisky kognitivní lingvistiky. Na jednu stranu jde o přesvědčení, že význam do značné míry závisí na archetypálním pojímání, což odráží základní kognitivní dispozice člověka. Současně je však subjektivita vnímána jako klíčový prvek při studiu lexikální sémantiky, a to nejen v tom ohledu, že role konceptualizujícího subjektu (tj. mluvčího) je výchozí při každém užití jazyka, ale také s ohledem na nezbytnost subjektivního mentálního „scanningu“ v porozumění výrazně utlumeným lexikálním významům.