PANČOCHA, Karel. Jak provést experiment, když máme jen jednoho účastníka výzkumu? aneb Sigle Case Experimental Design v aplikovaném pedagogickém výzkumu. 2021.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Jak provést experiment, když máme jen jednoho účastníka výzkumu? aneb Sigle Case Experimental Design v aplikovaném pedagogickém výzkumu
Název anglicky How to conduct an experiment when we only have one research participant? or Sigle Case Experimental Design in Applied Educational Research
Autoři PANČOCHA, Karel.
Vydání 2021.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Vyžádané přednášky
Obor 50302 Education, special
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Webové stránky Doktorské školy EDU21 na PdF UPOL
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky Experiment; jednopřípadový experimentální design; speciálně pedagogický výzkum
Klíčová slova anglicky Experiment; Single Case Experimental Design; Special Education Research
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc., učo 42604. Změněno: 20. 4. 2022 18:17.
Anotace
V pedagogických vědách se často snažíme o zjišťování účinnosti nějaké intervence (např. účinnosti užití konkrétního výukového postupu, zvolených pomůcek nebo adaptace výukového prostředí). Ke klasickým způsobům ověřování efektu naší činnosti patří experimentování. Splnění některých podmínek, které vyžadují tradiční (mezisubjektové) experimentální designy však může být pro výzkumníka nedosažitelné nebo může být tento typ experimentu pro zvolené výzkumné téma zcela nevhodné. Od 60. let 20. století se v psychologii, pedagogice a sociální práci rozvíjí experimentální postupy, které nevyžadují velký počet účastníků ani náhodný výběr a rozdělení účastníků do experimentální a kontrolní skupiny. Můžeme si dokonce vystačit jen s jedním účastníkem výzkumu. V prezentaci představíme základní logiku, postupy a možnosti využití tzv. Single Case Experimental Designu v pedagogických vědách.
Anotace anglicky
In educational sciences, we often seek to determine the effectiveness of an intervention (e.g., the effectiveness of the use of a particular teaching procedure, the teaching aids chosen, or the adaptation of the learning environment). Experimentation is one of the classical ways of verifying the effect of our actions. However, meeting some of the conditions required by traditional (between-subjects) experimental designs may be unattainable for the researcher or this type of experiment may be completely inappropriate for the chosen research topic. Since the 1960s, psychology, education, and social work have developed experimental procedures that do not require large numbers of participants or the random selection and allocation of participants into experimental and control groups. We can even make do with only one research participant. In this presentation we will introduce the basic logic, procedures and possibilities of using the so-called Single Case Experimental Design in educational research.
Návaznosti
MUNI/A/1457/2020, interní kód MUNázev: Role rodičů a dalších pečovatelů při vzdělávání dětí s poruchami autistického spektra a jinými neurovývojovými poruchami
Investor: Masarykova univerzita, Role rodičů a dalších pečovatelů při vzdělávání dětí s poruchami autistického spektra a jinými neurovývojovými poruchami
VytisknoutZobrazeno: 30. 9. 2024 19:11