PANČOCHA, Karel. Jak provést experiment, když máme jen jednoho účastníka výzkumu? aneb Sigle Case Experimental Design v aplikovaném pedagogickém výzkumu (How to conduct an experiment when we only have one research participant? or Sigle Case Experimental Design in Applied Educational Research). 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jak provést experiment, když máme jen jednoho účastníka výzkumu? aneb Sigle Case Experimental Design v aplikovaném pedagogickém výzkumu
Name (in English) How to conduct an experiment when we only have one research participant? or Sigle Case Experimental Design in Applied Educational Research
Authors PANČOCHA, Karel.
Edition 2021.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Requested lectures
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Webové stránky Doktorské školy EDU21 na PdF UPOL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Experiment; jednopřípadový experimentální design; speciálně pedagogický výzkum
Keywords in English Experiment; Single Case Experimental Design; Special Education Research
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc., učo 42604. Changed: 20/4/2022 18:17.
Abstract
V pedagogických vědách se často snažíme o zjišťování účinnosti nějaké intervence (např. účinnosti užití konkrétního výukového postupu, zvolených pomůcek nebo adaptace výukového prostředí). Ke klasickým způsobům ověřování efektu naší činnosti patří experimentování. Splnění některých podmínek, které vyžadují tradiční (mezisubjektové) experimentální designy však může být pro výzkumníka nedosažitelné nebo může být tento typ experimentu pro zvolené výzkumné téma zcela nevhodné. Od 60. let 20. století se v psychologii, pedagogice a sociální práci rozvíjí experimentální postupy, které nevyžadují velký počet účastníků ani náhodný výběr a rozdělení účastníků do experimentální a kontrolní skupiny. Můžeme si dokonce vystačit jen s jedním účastníkem výzkumu. V prezentaci představíme základní logiku, postupy a možnosti využití tzv. Single Case Experimental Designu v pedagogických vědách.
Abstract (in English)
In educational sciences, we often seek to determine the effectiveness of an intervention (e.g., the effectiveness of the use of a particular teaching procedure, the teaching aids chosen, or the adaptation of the learning environment). Experimentation is one of the classical ways of verifying the effect of our actions. However, meeting some of the conditions required by traditional (between-subjects) experimental designs may be unattainable for the researcher or this type of experiment may be completely inappropriate for the chosen research topic. Since the 1960s, psychology, education, and social work have developed experimental procedures that do not require large numbers of participants or the random selection and allocation of participants into experimental and control groups. We can even make do with only one research participant. In this presentation we will introduce the basic logic, procedures and possibilities of using the so-called Single Case Experimental Design in educational research.
Links
MUNI/A/1457/2020, interní kód MUName: Role rodičů a dalších pečovatelů při vzdělávání dětí s poruchami autistického spektra a jinými neurovývojovými poruchami
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 27/4/2024 17:05