SUCHÁČEK, Petr. Empatie učitele – co, proč a hlavně jak (Teacher empathy - What, Why and especially How). Sociální pedagogika | Social Education. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlině, 2022, vol. 10, No 1, p. 88-93. ISSN 1805-8825.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Empatie učitele – co, proč a hlavně jak
Name in Czech Empatie učitele – co, proč a hlavně jak
Name (in English) Teacher empathy - What, Why and especially How
Authors SUCHÁČEK, Petr.
Edition Sociální pedagogika | Social Education, Zlín, Univerzita Tomáše Bati ve Zlině, 2022, 1805-8825.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Plný text článku
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) empatie učitele, kredibilita učitele, vztahy mezi učitelem a žáky
Keywords in English teacher empathy, teacher credibility, teacher-student relationships
Tags empatie učitele, nenásilná komunikace, vztahy ve škole
Changed by Changed by: Mgr. Petr Sucháček, učo 327525. Changed: 25/4/2022 10:43.
Abstract
Tento text si v souladu se svým názvem klade za cíl věnovat se roli empatie učitele ve výchově a vzdělávání. Nejprve je pozornost věnována teoretickému vymezení empatie učitele, následně empirickým závěrům pedagogických výzkumů, které se empatie týkají, a hlavní část pozornosti je věnována praxi empatie. Tedy tomu, jak mohou učitelé, ale i další pedagogičtí pracovníci dávat najevo a posilovat svou empatii, a také, čemu se raději vyhnout. Nejedná se tak o přehledovou studii či detailní zmapování empirické evidence, nýbrž o prakticky orientovaný text, který je o teorii a empirickou evidenci opřen. V závěru je pak doporučena další literatura k tématu, a to opět jak praktického, tak empirického charakteru.
Abstract (in English)
The aim of this text is to address the role of teacher empathy in education. Attention is first given to the theoretical definition of teacher empathy, then to the empirical findings of educational research related to empathy, and the main part of attention is given to the practice of empathy. That is, how teachers, but also other educational professionals, can show and strengthen their empathy, and what to avoid. It is thus not a survey study or a detailed mapping of empirical evidence, but a practice-oriented text that is grounded in theory and empirical evidence. It then concludes by recommending further literature on the topic, again of both a practical and empirical nature.
PrintDisplayed: 9/7/2024 00:57