D 2021

Pohled Madony

MALÝ, Tomáš

Basic information

Original name

Pohled Madony

Name (in English)

Madonna´s Gaze

Authors

MALÝ, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, Od dějin umění k uměleckému dílu. Cesty k porozumění vizuální kultuře. p. 573-580, 8 pp. 2021

Publisher

Masarykova univerzita, Books and Pipes

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

60101 History

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/21:00124549

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-210-9993-7

Keywords (in Czech)

Obrazy; 18. století; transdisciplinarita

Keywords in English

Images; 18th century; transdisciplinarity

Tags

Reviewed
Změněno: 27/4/2022 13:59, doc. Mgr. Tomáš Malý, Ph.D.

Abstract

V originále

Esej se zaměřuje na problematiku transdisciplinarity v kulturněvědním výzkumu. Tento přístup, jehož podstatou je kombinování výsledků několika disciplinárně pojatých analýz jednoho konkrétního fenoménu, je promýšlen na příkladu otázky, jaké obsahy mohl nést pohled Madony (obrazu, sochy), jež se nacházela ve středoevropském prostoru 17. a 18. století. Možné odpovědi jsou nabízeny prostřednictvím uměleckohistorické, kulturněhistorické, jazykovědné a prostorové analýzy. Model transdisciplinarity se v nich ukazuje jako funkční, jakkoli nemůže zaručit nové poznání.

In English

The essay addresses the issue of transdisciplinarity in cultural science research. This approach, the essence of which is to combine the results of several discipline-based analyses of one particular phenomenon, is examined on the example of what meanings could be carried by the gaze of a Madonna (image, statue) found in the Central European space in the 17th and 18th centuries. Possible answers are offered through art-historical, cultural-historical, linguistic and spatial analysis. The model of transdisciplinarity is shown to be functional in these studies, even though it cannot guarantee new knowledge.