Detailed Information on Publication Record
2021
Pohled Madony
MALÝ, TomášBasic information
Original name
Pohled Madony
Name (in English)
Madonna´s Gaze
Authors
MALÝ, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Brno, Od dějin umění k uměleckému dílu. Cesty k porozumění vizuální kultuře. p. 573-580, 8 pp. 2021
Publisher
Masarykova univerzita, Books and Pipes
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
60101 History
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14210/21:00124549
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-210-9993-7
Keywords (in Czech)
Obrazy; 18. století; transdisciplinarita
Keywords in English
Images; 18th century; transdisciplinarity
Tags
Reviewed
Změněno: 27/4/2022 13:59, doc. Mgr. Tomáš Malý, Ph.D.
V originále
Esej se zaměřuje na problematiku transdisciplinarity v kulturněvědním výzkumu. Tento přístup, jehož podstatou je kombinování výsledků několika disciplinárně pojatých analýz jednoho konkrétního fenoménu, je promýšlen na příkladu otázky, jaké obsahy mohl nést pohled Madony (obrazu, sochy), jež se nacházela ve středoevropském prostoru 17. a 18. století. Možné odpovědi jsou nabízeny prostřednictvím uměleckohistorické, kulturněhistorické, jazykovědné a prostorové analýzy. Model transdisciplinarity se v nich ukazuje jako funkční, jakkoli nemůže zaručit nové poznání.
In English
The essay addresses the issue of transdisciplinarity in cultural science research. This approach, the essence of which is to combine the results of several discipline-based analyses of one particular phenomenon, is examined on the example of what meanings could be carried by the gaze of a Madonna (image, statue) found in the Central European space in the 17th and 18th centuries. Possible answers are offered through art-historical, cultural-historical, linguistic and spatial analysis. The model of transdisciplinarity is shown to be functional in these studies, even though it cannot guarantee new knowledge.