MALÝ, Tomáš. Pohled Madony. In Jan Galeta, Ondřej Jakubec, Radka Nokkala Miltová, Tomáš Valeš. Od dějin umění k uměleckému dílu. Cesty k porozumění vizuální kultuře. Brno: Masarykova univerzita, Books and Pipes, 2021, s. 573-580. ISBN 978-80-210-9993-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Pohled Madony
Název anglicky Madonna´s Gaze
Autoři MALÝ, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Brno, Od dějin umění k uměleckému dílu. Cesty k porozumění vizuální kultuře. od s. 573-580, 8 s. 2021.
Nakladatel Masarykova univerzita, Books and Pipes
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60101 History
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00124549
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-210-9993-7
Klíčová slova česky Obrazy; 18. století; transdisciplinarita
Klíčová slova anglicky Images; 18th century; transdisciplinarity
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. Tomáš Malý, Ph.D., učo 22854. Změněno: 27. 4. 2022 13:59.
Anotace
Esej se zaměřuje na problematiku transdisciplinarity v kulturněvědním výzkumu. Tento přístup, jehož podstatou je kombinování výsledků několika disciplinárně pojatých analýz jednoho konkrétního fenoménu, je promýšlen na příkladu otázky, jaké obsahy mohl nést pohled Madony (obrazu, sochy), jež se nacházela ve středoevropském prostoru 17. a 18. století. Možné odpovědi jsou nabízeny prostřednictvím uměleckohistorické, kulturněhistorické, jazykovědné a prostorové analýzy. Model transdisciplinarity se v nich ukazuje jako funkční, jakkoli nemůže zaručit nové poznání.
Anotace anglicky
The essay addresses the issue of transdisciplinarity in cultural science research. This approach, the essence of which is to combine the results of several discipline-based analyses of one particular phenomenon, is examined on the example of what meanings could be carried by the gaze of a Madonna (image, statue) found in the Central European space in the 17th and 18th centuries. Possible answers are offered through art-historical, cultural-historical, linguistic and spatial analysis. The model of transdisciplinarity is shown to be functional in these studies, even though it cannot guarantee new knowledge.
VytisknoutZobrazeno: 9. 7. 2024 03:36