FONIOKOVÁ, Zuzana. The Present and the Past Self in Innovative Life Writing: Second-Person Narration in Mary Karr’s Cherry. In Experimental Life-Writing, 22-23 April 2022, University of Wrocław, Poland. 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name The Present and the Past Self in Innovative Life Writing: Second-Person Narration in Mary Karr’s Cherry
Authors FONIOKOVÁ, Zuzana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Experimental Life-Writing, 22-23 April 2022, University of Wrocław, Poland, 2022.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60205 Literary theory
Country of publisher Poland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/22:00129047
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) autobiografie; vyprávění v druhé osobě; Mary Karr
Keywords in English autobiography; second-person narration; Mary Karr
Tags rivok
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Zuzana Fonioková, Ph.D., učo 39866. Changed: 29/4/2022 16:08.
Abstract
Combining narrative theory with life writing studies, this paper will discuss experimental methods of representing the perceived relationship between the present and the past self, or the narrating and the narrated “I” of autobiographical discourse. The first part of the paper will introduce diverse narrative strategies observed in published life writing, which writers employ to express various attitudes towards the narrated past and towards their earlier incarnations. For example, some narratives emphasize the distance of the narrating self from the narrated self by flaunting the narrator’s current wisdom and making the character in the past the target of irony. Other narratives might underline the sense of continuity in attempting to recreate the past as it was lived rather than from the vantage point of the present. The techniques that work towards such effects include figural perspective (internal focalization), historical present tense, and the use of third-person and second-person narration as well as switching between different pronouns. However, there is no one-to-one correspondence between a technique and an effect. The second part of the paper will zoom in on second-person narration in life writing. Drawing on narratological research into second-person narration in fiction, such as typologies of you-narratives or discussions of the potential corelation of you-narration with readerly involvement, I will briefly discuss examples of auto/biographical texts employing the second person pronoun for various purposes (e.g., you referring to another character; to the autobiographical subject; to the reader). I will then analyse Mary Karr’s Cherry (2000) with regard to its representation of the present and past self. This narrative uses the second person primarily to refer to the autobiographical protagonist in the past and combines this technique with figural perspective and the historical present tense to recreate the author’s adolescent identity search as well as to enhance the reader’s immersion and emotional involvement.
Abstract (in Czech)
Příspěvek, který kombinuje teorii vyprávění s autobiografickými studii, se zabývá experimentálními metodami reprezentace vnímaného vztahu mezi přítomným a minulým já neboli vyprávějícím a vyprávěným "já" v autobiografickém vyprávění. V první části příspěvku budou představeny rozmanité narativní strategie pozorované v publikovaných autobiografických textech, které pisatelé používají k vyjádření různých postojů k vyprávěné minulosti a ke svým dřívějším inkarnacím. Některá vyprávění například zdůrazňují odstup vyprávějícího "já" od vyprávěného "já" tím, že staví na odiv současnou moudrost vypravěče a z postavy v minulosti činí terč ironie. Jiná vyprávění mohou zdůrazňovat smysl pro kontinuitu tím, že se pokoušejí rekonstruovat minulost tak, jak byla prožívána, a nikoli z pohledu současnosti. K technikám, které k takovému efektu směřují, patří figurální perspektiva (vnitřní fokalizace), historický prézens a používání vyprávění ve třetí a druhé osobě, jakož i přepínání mezi různými zájmeny. Mezi technikou a účinkem však neexistuje shoda jedna ku jedné. Druhá část článku přiblíží vyprávění v druhé osobě v autobiografiích. Na základě naratologických výzkumů vyprávění v druhé osobě v beletrii stručně proberu příklady auto/biografických textů využívajících zájmeno druhé osoby pro různé účely (např. "you" odkazující k jiné postavě; k autobiografickému subjektu; ke čtenáři). Poté budu analyzovat román Mary Karr Cherry (2000) s ohledem na jeho reprezentaci přítomného a minulého já. Tento text používá druhou osobu především k odkazování na autobiografickou postavu v minulosti a kombinuje tuto techniku s figurální perspektivou a historickým prézentem, aby ztvárnil autorčino adolescentní hledání identity a aby podpořilo čtenářovo zanoření a emocionální zapojení.
Links
GA21-12454S, research and development projectName: Fakta a fikce v životních příbězích: narativní strategie autobiografického psaní
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 7/5/2024 01:03