C 2022

Constants and Variables: Art Education in the Czech Republic after 2000.

STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana

Basic information

Original name

Constants and Variables: Art Education in the Czech Republic after 2000.

Name in Czech

Konstanty a proměnné ve výchově uměním v ČR po roce 2000

Authors

STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Bristol UK, Living histories: Global conversations in art education. p. 150-164, 15 pp. 2022

Publisher

Intellect

Other information

Language

English

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

60500 6.5 Other Humanities and the Arts

Country of publisher

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/22:00125795

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-1-78938-563-2

Keywords (in Czech)

umění; výtvarná výchova; inovace

Keywords in English

art; art education; inovation

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 9/2/2023 15:02, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

After the year 2000, theory and practice in Czech art education underwent major shifts in the paradigms relating to the concept of the creative child and the method of initiating and guiding the artistic expression of children and adolescents. Significant changes continue to take place across the Czech Republic with the expansion of digital technologies and the Internet. Traditional heteronomic methods of transferring knowledge and experience of art are being steadily replaced by newer more modern practices that support the autonomy of the student. In this chapter, I offer my perspective as an art educator on trends underway that are reshaping how children perceive receive and render art and I review ten domains of art education to highlight trends underway in the Czech education system including: children’s expression project-based methods sensory and spiritual education visual communications mediation of museum pedagogy art therapy intermedia new materiality participatory practices and community.

In Czech

Po roce 2000 doznala teorie i praxe v české výtvarné výchově zásadních změn v paradigmatech týkajících se konceptu tvořivého dítěte a způsobu iniciování a vedení výtvarného projevu dětí a mládeže. S rozmachem digitálních technologií a internetu dochází i nadále napříč Českou republikou k výrazným změnám. Tradiční heteronomní metody předávání znalostí a zkušeností z umění jsou postupně nahrazovány novějšími modernějšími postupy které podporují autonomii studenta. V této kapitole nabízím svůj pohled uměleckého pedagoga na probíhající trendy, které přetvářejí to jak děti vnímají přijímají a ztvárňují umění a přezkoumám deset domén uměleckého vzdělávání, abych upozornil na trendy probíhající v českém vzdělávacím systému včetně: dětského vyjadřování projektové metody smyslová a duchovní výchova vizuální komunikace zprostředkování muzejní pedagogiky arteterapie intermédia nová materialita participativní praktiky a komunita.

Links

MUNI/A/1454/2021, interní kód MU
Name: Výtvarná pedagogika v měnícím se světě
Investor: Masaryk University