Detailed Information on Publication Record
2022
Constants and Variables: Art Education in the Czech Republic after 2000.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, HanaBasic information
Original name
Constants and Variables: Art Education in the Czech Republic after 2000.
Name in Czech
Konstanty a proměnné ve výchově uměním v ČR po roce 2000
Authors
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Bristol UK, Living histories: Global conversations in art education. p. 150-164, 15 pp. 2022
Publisher
Intellect
Other information
Language
English
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Country of publisher
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/22:00125795
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-1-78938-563-2
Keywords (in Czech)
umění; výtvarná výchova; inovace
Keywords in English
art; art education; inovation
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 9/2/2023 15:02, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
After the year 2000, theory and practice in Czech art education underwent major shifts in the paradigms relating to the concept of the creative child and the method of initiating and guiding the artistic expression of children and adolescents. Significant changes continue to take place across the Czech Republic with the expansion of digital technologies and the Internet. Traditional heteronomic methods of transferring knowledge and experience of art are being steadily replaced by newer more modern practices that support the autonomy of the student. In this chapter, I offer my perspective as an art educator on trends underway that are reshaping how children perceive receive and render art and I review ten domains of art education to highlight trends underway in the Czech education system including: children’s expression project-based methods sensory and spiritual education visual communications mediation of museum pedagogy art therapy intermedia new materiality participatory practices and community.
In Czech
Po roce 2000 doznala teorie i praxe v české výtvarné výchově zásadních změn v paradigmatech týkajících se konceptu tvořivého dítěte a způsobu iniciování a vedení výtvarného projevu dětí a mládeže. S rozmachem digitálních technologií a internetu dochází i nadále napříč Českou republikou k výrazným změnám. Tradiční heteronomní metody předávání znalostí a zkušeností z umění jsou postupně nahrazovány novějšími modernějšími postupy které podporují autonomii studenta. V této kapitole nabízím svůj pohled uměleckého pedagoga na probíhající trendy, které přetvářejí to jak děti vnímají přijímají a ztvárňují umění a přezkoumám deset domén uměleckého vzdělávání, abych upozornil na trendy probíhající v českém vzdělávacím systému včetně: dětského vyjadřování projektové metody smyslová a duchovní výchova vizuální komunikace zprostředkování muzejní pedagogiky arteterapie intermédia nová materialita participativní praktiky a komunita.
Links
MUNI/A/1454/2021, interní kód MU |
|