SLAVÍČEK, Lubomír. "Die feinsinig gewählte Galerie des Herrn Maximilian Kellner" : Eine Sammlung alter Meister zwischen Brünn, Wien und Berlin ("Die feinsinig gewählte Galerie des Herrn Maximilian Kellner" : A collection of old masters between Brno, Vienna and Berlin). Opuscula historiae artium. Masarykova univerzita, 2020, vol. 69, No 2, p. 170-201. ISSN 1211-7390.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name "Die feinsinig gewählte Galerie des Herrn Maximilian Kellner" : Eine Sammlung alter Meister zwischen Brünn, Wien und Berlin
Name in Czech "Die feinsinig gewählte Galerie des Herrn Maximilian Kellner" : Sbírka starých mistrů mezi Brnem, Vídní a Berlínem
Name (in English) "Die feinsinig gewählte Galerie des Herrn Maximilian Kellner" : A collection of old masters between Brno, Vienna and Berlin
Authors SLAVÍČEK, Lubomír (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Opuscula historiae artium, Masarykova univerzita, 2020, 1211-7390.
Other information
Original language German
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60401 Arts, Art history
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/20:00125828
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Maximilian Kellner; Otto Kuhn; sbírky starého umění; nizozemské malířství 17. století; obchod s uměním; umělecké aukce; Brno; Vídeň; Berlín
Keywords in English Maximilian Kellner; Otto Kuhn; collections of Old Masters; 17th-century Netherlandish painting; art market; art auctions; Brno; Vienna; Berlin
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D., učo 19371. Changed: 10/3/2023 12:17.
Abstract
Der Beitrag befasst sich mit den Ergebnissen der Sammeltätigkeit von Maximilian Kellner (1869–1940), Mitinhaber der Dampfmühle und Bäckerei in Rossitz bei Brünn, sowie der weiteren Niederlassungen des Unternehmens in Brünn und Wien. Sein Hauptinteresse galt österreichischen, französischen und englischen Porträtminiaturen des 19. Jahrhunderts und Gemälden alter und insbesondere niederländischer Meister des 17. Jahrhunderts. Maximilian Kellner war dann 1929 durch die Wirtschaftskrise gezwungen, das Sammeln einzustellen und seine Sammlung von 36 Gemälden Alter Meister und einigen wertvollen Skulpturen und dekorativen Gegenständen zu verkaufen, was er anonym als „Galerie eines Wiener Sammlers“ vertrat ', im Auktionshaus von Rudolph Lepke, dem ältesten derartigen Unternehmen in Berlin. Im Anhang des Artikels ist ein großer Teil von Kellners Sammlung aus dem für diese Auktion erschienenen Katalog rekonstruiert.
Abstract (in Czech)
Příspěvek je věnován výsledkům sběratelské činnosti Maximiliana Kellnera (1869–1940), spolumajitele parního mlýna a pekárny v Rosicích u Brna a jejich poboček v Brně a ve Vídni, jejímž předmětem kromě portrétů rakouských, francouzských a anglických miniaturistů 19. století byly hlavně obrazy starých, především holandských mistrů 17. století. Nepříznivá ekonomická situace donutila Maximiliana Kellnera v roce 1929 sběratelskou činnost ukončit a soubor 36 obrazů starých mistrů a několik hodnotných soch a uměleckořemeslných artefaktů odprodat, a to anonymně jako Galerii vídeňského sběratele v nejstarším berlínském aukčním domě Rudolpha Lepkeho. V příloze je na základě katalogu vydaného k této aukci rekonstruována podstatná část někdejší Kellnerovy sbírky.
Abstract (in English)
The article looks at the results of the collecting activities of Maximilian Kellner (1869–1940), co-owner of the steam mill and bakery in Rosice (Rossitz), near Brno, and of the company's other branches in Brno and Vienna. His primary interests were Austrian, French, and English portrait miniatures from the 19th century and paintings by old and especially Netherlandish masters of the 17th century. Maximilian Kellner was then forced by the economic crisis to cease collecting in 1929 and to sell off his collection of 36 paintings by Old Masters and a number of valuable sculptures and decorative artefacts, which he did anonymously, represented as 'the Gallery of a Viennese Collector', at Rudolph Lepke's auction house, the oldest such enterprise in Berlin. In the appendix to the article a large part of Kellner's collection is reconstructed from the catalogue that was published for this auction.
PrintDisplayed: 6/6/2024 05:41