VEČEŘA, Pavel. Pozdrav svobodné vlasti : diskursivní analýza Mahenovy básně reagující na 28. říjen 1918. In POLÁČEK, Jiří a kol. Jiří Mahen v množném čísle. 1. vyd. Boskovice, Brno: Albert. s. 45-59. ISBN 978-80-7326-324-9. 2021.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Pozdrav svobodné vlasti : diskursivní analýza Mahenovy básně reagující na 28. říjen 1918
Název anglicky Greetings to the free homeland : discursive analysis of a poem by Mahen written in response to the events of 28 October 1918
Autoři VEČEŘA, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Boskovice, Brno, Jiří Mahen v množném čísle, od s. 45-59, 15 s. 2021.
Nakladatel Albert
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50802 Media and socio-cultural communication
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14230/21:00125887
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
ISBN 978-80-7326-324-9
Klíčová slova česky Jiří Mahen; vznik Československa 28. října 1918; diskursivní analýza
Klíčová slova anglicky Jiří Mahen; Establishment of Czechoslovakia 28 October 1918; discursive analysis
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 6. 2. 2023 11:08.
Anotace
Text představuje diskursivní analýzu jedné jediné básně Jiřího Mahena vydané v bezprostřední souvislosti se vznikem Československa 28. října 1918. Po provedené analytické části diskursivní analýzy dochází text k ústřednímu diskursivnímu modelu nalezenému ve zkoumané básni. Konstruované vztahy mezi aktéry básně mají nejblíže životu ve včelíně (vlast), v němž se vše točí kolem královny-matky (matka-vlast jako personifikovaná vlast), s včelami-dělnicemi (věrní občané), případně i trubci (ne-věrní občané). „Včelí matka(-vlast)“ je v centru vší pozornosti a zároveň zaujímá veškerý prostor nárokovaný my-skupinou, tedy Čechoslováky, respektive Čechy. Tento diskursivní model se jeví jako velmi výhodný v situaci, kdy je třeba mobilizovat všechny síly příslušníků my-skupiny ve prospěch vznikajícího státu, jenž zatím nemá jasné hranice, ani ukotvení v Evropě, a jehož budoucnost může být nejistá nebo problematická. Další funkcí tohoto diskursivního modelu je zastírat reálné sociální rozpory uvnitř my-skupiny tím, že se zdůrazněním společného národního cíle ze sociální reality vyloučí parciální sociální zájmy jednotlivých společenských vrstev, a samozřejmě i konflikty mezi nimi. Diskursivní model včelína s královnou-matkou v centru měl tedy zřetelně sociálně harmonizační (konzervativní) charakter. V samém středu královny-matky si pak lze představit soudobé politické, ekonomické a kulturní elity s dvojdomou rolí vůdců, tedy těch, kdož kráčejí v čele zápasu – v tomto případě národního o národní stát – zároveň však těch, kteří se nacházejí v epicentru podstaty přežívání, jak o ní uvažoval Elias Canetti ve své Mase a moci. Diskurs včelína s královnou-matkou uprostřed – tedy s vůdci a elitami – tak v posledku souběžně posiluje privilegované postavení těchto elit a vůdců, dodává jim jako královnám-matkám nimbus dárců a udržovatelů rodu (národa), pro něž se mají neprivilegovaní příslušníci národa/společnosti obětovat v podobě těl coby stavebního materiálu tvořícího hradby, za nimiž vůdci, respektive elity (déle) „přežijí“. To je samo o sobě poněkud absurdní, ba groteskní vyznění básně vytvořené někdejším anarchistickým bouřlivákem.
Anotace anglicky
The text presents a discursive analysis of a single poem by Jiří Mahen published in direct connection with the establishment of Czechoslovakia on October 28, 1918. After the analytical part of the discursive analysis, the text arrives at the central discursive model found in the poem under study. The constructed relationships between the actors of the poem are closest to life in an apiary (homeland), in which everything revolves around the queen-mother (mother-homeland as a personified homeland), with worker bees (faithful citizens), or even trumpeters (non-faithful citizens). "Bee mother (-own)" is in the center of all attention and at the same time occupies all the space claimed by us-group, ie Czechoslovaks or Czechs. This discursive model seems to be very advantageous in a situation where all the forces of the members of the I-Group need to be mobilized in favor of an emerging state that does not yet have clear borders or anchors in Europe, and whose future may be uncertain or problematic. Another function of this discursive model is to obscure real social contradictions within the we-group by emphasizing the common social interests of individual social strata, and of course the conflicts between them, by emphasizing a common national goal. The discursive model of the apiary with the queen-mother in the center thus had a clearly socially harmonizing (conservative) character. At the very center of the queen-mother, one can imagine contemporary political, economic and cultural elites with the dual role of leaders, ie those who are at the forefront of the struggle - in this case national for the nation state - but also those at the epicenter of survival as Elias Canetti thought of her in his book Mass and Power. The discourse of the apiary with the queen-mother in the middle - that is, with the leaders and elites - thus ultimately strengthens the privileged position of these elites and leaders, supplying them as queens-mothers nimbus donors and maintainers of the family sacrifice in the form of bodies as building material forming walls, behind which leaders or elites (longer) "survive". This in itself is a somewhat absurd, even grotesque, poem created by a former anarchist rioter.
VytisknoutZobrazeno: 28. 3. 2024 16:29