NURSE, Lyudmila, Kateřina SIDIROPULU JANKŮ, Jana OBROVSKÁ, Katarzyna GAJEK a Jérome MBIATONG. The place of religious and non-religious values and beliefs in identities of mothers of young children: Methodological approach and empirical evidence from the European comparative perspective. In Arniika Kuusisto. The Routledge International Handbook of the Place of Religion in Early Childhood Education and Care. Abington: Routledge. s. 194-212. Routledge International Handbooks of Education. ISBN 978-0-367-86225-1. doi:10.4324/9781003017783-15. 2022.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The place of religious and non-religious values and beliefs in identities of mothers of young children: Methodological approach and empirical evidence from the European comparative perspective
Autoři NURSE, Lyudmila (826 Velká Británie a Severní Irsko), Kateřina SIDIROPULU JANKŮ (203 Česká republika), Jana OBROVSKÁ (203 Česká republika, garant, domácí), Katarzyna GAJEK (616 Polsko) a Jérome MBIATONG (250 Francie).
Vydání Abington, The Routledge International Handbook of the Place of Religion in Early Childhood Education and Care, od s. 194-212, 19 s. Routledge International Handbooks of Education, 2022.
Nakladatel Routledge
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW stránky vydavatele
Kód RIV RIV/00216224:14410/22:00125927
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-0-367-86225-1
Doi http://dx.doi.org/10.4324/9781003017783-15
Klíčová slova česky náboženská přesvědčení a hodnoty; nenáboženské hodnoty; identity; matky; malé děti; předškolní vzdělávání a péče; kvalitativní výzkum; biografický přístup
Klíčová slova anglicky religious beliefs and values; non-religious values; identities; mothers; young children; Early Childhood and Early Care; qualitative research; biographical approach
Štítky topvydavatel
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Změněno: 3. 4. 2023 09:28.
Anotace
The objective of this chapter is to demonstrate the methodology of a qualitative study of religious beliefs and values as part of identities of mothers of young children. The place of mothers’ own worldviews and faith as part of their identities is crucial in understanding ways they develop and undergo changes and how their religious or non-religious identities influence developing children’s religious views and worldviews. Biographical narrative interviews of mothers of children of pre-school and primary school ages identify transformation of their religious and worldviews and evolving children’s views from a bottom-up perspective. We focus on the narratives of mothers with younger children (three to six years old). We describe the methodology and key aspects of implementation of a thematic comparative study with three target groups of mothers: native-born, immigrants and Roma minority in four European countries. The qualitative comparative study based on this methodology was part of a larger project and shared theoretical methodological framework of Bronfenbrenner’s bio-ecological model of human development. We describe conceptualization of the methodology of interviews; especially the semi-structured part concerns with mothers’ identities and provides an approach to the analysis of results from the qualitative comparative study.
Anotace česky
Cílem této kapitoly je demonstrovat metodologii kvalitativního výzkumu náboženských přesvědčení a hodnot, které jsou součástí identit matek malých dětí. Role světonázorů a víry matek jakožto součásti jejich identity je zásadní pro pochopení způsobů, kterými se vyvíjejí a procházejí změnami, stejně jako i jak jejich náboženské či nenáboženské identity ovlivňují vývoj náboženských názorů a světonázorů dětí. Biografické narativní rozhovory matek dětí předškolního a základního školního věku identifikují proměnu jejich náboženského světonázoru a vyvíjející se názory dětí z emické perspektivy. Zaměřujeme se na vyprávění matek s mladšími dětmi (od tří do šesti let). Popisujeme metodologii a klíčové aspekty realizace tematické srovnávací studie se třemi cílovými skupinami matek: etno-majoritními ženami, imigrantkami a romskou menšinou ve čtyřech evropských zemích. Kvalitativní srovnávací studie založená na této metodologii byla součástí většího projektu a sdíleného teoretického metodologického rámce Bronfenbrennerova bioekologického modelu lidského rozvoje. Popisujeme konceptualizaci metodiky rozhovorů; zejména polostrukturované části, která se zabývá identitou matek a poskytuje přístup k analýze výsledků kvalitativní srovnávací studie.
Návaznosti
727069, interní kód MUNázev: ISOTIS - Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society (Akronym: ISOTIS)
Investor: Evropská unie, ISOTIS - Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society, Europe in a changing world - inclusive, innovative and reflective Societies (Societal Challenges)
VytisknoutZobrazeno: 16. 4. 2024 16:21