C
2022
The place of religious and non-religious values and beliefs in identities of mothers of young children: Methodological approach and empirical evidence from the European comparative perspective
NURSE, Lyudmila, Kateřina SIDIROPULU JANKŮ, Jana OBROVSKÁ, Katarzyna GAJEK, Jérome MBIATONG et. al.
Basic information
Original name
The place of religious and non-religious values and beliefs in identities of mothers of young children: Methodological approach and empirical evidence from the European comparative perspective
Authors
NURSE, Lyudmila (826 United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland), Kateřina SIDIROPULU JANKŮ (203 Czech Republic),
Jana OBROVSKÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Katarzyna GAJEK (616 Poland) and Jérome MBIATONG (250 France)
Edition
Abington, The Routledge International Handbook of the Place of Religion in Early Childhood Education and Care, p. 194-212, 19 pp. Routledge International Handbooks of Education, 2022
Other information
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/22:00125927
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
náboženská přesvědčení a hodnoty; nenáboženské hodnoty; identity; matky; malé děti; předškolní vzdělávání a péče; kvalitativní výzkum; biografický přístup
Keywords in English
religious beliefs and values; non-religious values; identities; mothers; young children; Early Childhood and Early Care; qualitative research; biographical approach
Tags
International impact, Reviewed
V originále
The objective of this chapter is to demonstrate the methodology of a qualitative study of religious beliefs and values as part of identities of mothers of young children. The place of mothers’ own worldviews and faith as part of their identities is crucial in understanding ways they develop and undergo changes and how their religious or non-religious identities influence developing children’s religious views and worldviews. Biographical narrative interviews of mothers of children of pre-school and primary school ages identify transformation of their religious and worldviews and evolving children’s views from a bottom-up perspective. We focus on the narratives of mothers with younger children (three to six years old). We describe the methodology and key aspects of implementation of a thematic comparative study with three target groups of mothers: native-born, immigrants and Roma minority in four European countries. The qualitative comparative study based on this methodology was part of a larger project and shared theoretical methodological framework of Bronfenbrenner’s bio-ecological model of human development. We describe conceptualization of the methodology of interviews; especially the semi-structured part concerns with mothers’ identities and provides an approach to the analysis of results from the qualitative comparative study.
In Czech
Cílem této kapitoly je demonstrovat metodologii kvalitativního výzkumu náboženských přesvědčení a hodnot, které jsou součástí identit matek malých dětí. Role světonázorů a víry matek jakožto součásti jejich identity je zásadní pro pochopení způsobů, kterými se vyvíjejí a procházejí změnami, stejně jako i jak jejich náboženské či nenáboženské identity ovlivňují vývoj náboženských názorů a světonázorů dětí. Biografické narativní rozhovory matek dětí předškolního a základního školního věku identifikují proměnu jejich náboženského světonázoru a vyvíjející se názory dětí z emické perspektivy. Zaměřujeme se na vyprávění matek s mladšími dětmi (od tří do šesti let). Popisujeme metodologii a klíčové aspekty realizace tematické srovnávací studie se třemi cílovými skupinami matek: etno-majoritními ženami, imigrantkami a romskou menšinou ve čtyřech evropských zemích. Kvalitativní srovnávací studie založená na této metodologii byla součástí většího projektu a sdíleného teoretického metodologického rámce Bronfenbrennerova bioekologického modelu lidského rozvoje. Popisujeme konceptualizaci metodiky rozhovorů; zejména polostrukturované části, která se zabývá identitou matek a poskytuje přístup k analýze výsledků kvalitativní srovnávací studie.
Links
727069, interní kód MU | Name: ISOTIS - Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society (Acronym: ISOTIS) | Investor: European Union, ISOTIS - Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society, Europe in a changing world - inclusive, innovative and reflective Societies (Societal Challenges) |
|
Displayed: 12/11/2024 12:38