D 2022

Zeptej se táty nebo učitele : Komparativní analýza povídky Zabuksoval V.M. Šukšina a tvorby J. Balabána

POLEDNÍKOVÁ, Markéta

Basic information

Original name

Zeptej se táty nebo učitele : Komparativní analýza povídky Zabuksoval V.M. Šukšina a tvorby J. Balabána

Name (in English)

Ask Dad or Teacher : A Comparative Analysis of the Short Story by V. M. Shukshin and the Work of J. Balaban

Authors

POLEDNÍKOVÁ, Markéta (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Ostrava, Slavica Iuvenum XXIII. Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference Slavica Iuvenum 2022. Ostrava 2022. p. 365-372, 8 pp. 2022

Publisher

Ostravská univerzita, Filozofická fakulta

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

60206 Specific literatures

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/22:00126037

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-7599-316-8

Keywords in English

V.M. Shukshin; J. Balaban; short prose; short story; comparative analyses; Zabuksoval

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 6/3/2023 11:06, Mgr. Pavel Pilch, Ph.D.

Abstract

V originále

Tato studie na základě analogie srovnává povídku Zabuksoval ruského spisovatele V. M. Šukšina a dílo ostravského rodáka J. Balabána. Podobné charakteristiky můžeme nelézt na mnoha rovinách: jsou představeny podobné charaktery a vztahy mezi nimi (například vztah otce a syna, učitel jako vzor, autorita a zároveň přítel), podobné hodnoty (úcta ke vzdělání, láska k literatuře), motivy (zachycení pomíjivého okamžiku pomocí malby či fotografie).

In English

Using an approach of analogy, this study compares the story Zabuksoval by the Russian novelist Vasily Makarovich Shukshin with the work of Jan Balaban from Ostrava. Shared characteristics are identified on many layers: The similar character types are introduced as well as their mutual relations (e.g., relationship between father and son; teacher as role model, authority, and friend simultaneously), overlapping values (respect for education, passion for literature), motives (capturing the moment using painting or photography).

Links

MUNI/A/1335/2021, interní kód MU
Name: Historické epochy ve slovanských kulturách (Acronym: HESK)
Investor: Masaryk University