JINDRA, Miroslav and Magdaléna LÍPOVÁ. Mezi literární fikcí a životní realitou: o recepci dětského čtenářství v kontextu vývojové psychologie (Between literary fiction and life reality: about the reception of children's reading in the context of developmental psychology). In 8. Medzinárodná konferencia doktorandov filologických odborov. 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mezi literární fikcí a životní realitou: o recepci dětského čtenářství v kontextu vývojové psychologie
Name in Czech Mezi literární fikcí a životní realitou: o recepci dětského čtenářství v kontextu vývojové psychologie
Name (in English) Between literary fiction and life reality: about the reception of children's reading in the context of developmental psychology
Authors JINDRA, Miroslav and Magdaléna LÍPOVÁ.
Edition 8. Medzinárodná konferencia doktorandov filologických odborov, 2022.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60206 Specific literatures
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) recepce literárního díla; dětský čtenář; vývojová psychologie; mladší školní věk; Lewis Carroll; fenomenologická strategie výzkumu
Keywords in English reception of a literary work; child reader; developmental psychology; younger school age; Lewis Carroll; phenomenological research strategy
Tags International impact
Changed by Changed by: MgA. Miroslav Jindra, Ph.D., učo 476168. Changed: 21/6/2022 17:16.
Abstract
Recepce dětského čtenáře je značně rozsáhlá oblast lidského bádání, která zahrnuje celou škálu možných metodologických přístupů a zacílení. Příspěvek předkládá dílčí výsledky výzkumu recepce dětského čtenářství, a to v kontextu vývojové psychologie u dětí ve věku 8–9 let. Zaměřuje se tak na aktuálnost předkládaného uměleckého textu pro dětského recipienta a jeho přesahy do života dítěte. Výzkum byl realizován u žáků třetí třídy základní školy v rámci hodin čtení s využitím literárního díla Lewise Carrolla „Za zrcadlem a co tam Alenka našla“. Předložené výsledky vycházejí z disertačního projektu „identifikace dětí mladšího školního věku s literárním a divadelním dílem“ a reprezentují dílčí výsledky části skupinových rozhovorů, jež byly součástí kvalitativní fenomenologické strategie celého disertačního projektu.
Abstract (in English)
A child reader's reception is a very extensive area of human research, which includes a whole range of possible methodological approaches and targeting. The paper presents partial results of children's reading reception research, in the context of developmental psychology in children aged 8-9 years. It focuses on the topicality of the presented artistic text for the child recipient and its overlaps with the child's life. The research was carried out on primary school pupils as part of reading lessons using Lewis Carroll's literary work "Through the Looking-Glass, and What Alice Found There". The presented results are based on the dissertation project "identification of younger school-age children with literary and theatrical work" and represent partial results of a part of group interviews, which were part of the qualitative phenomenological strategy of the whole dissertation project.
PrintDisplayed: 23/8/2024 06:06