Detailed Information on Publication Record
2021
Role a využití didaktického překladu a mediačních činností ve výuce francouzštiny: Přehledová studie
VEŠKRNOVÁ, DanielaBasic information
Original name
Role a využití didaktického překladu a mediačních činností ve výuce francouzštiny: Přehledová studie
Name (in English)
The Role and Use of Didactic Translation and Mediation Activities in the Teaching of French: Literature Review
Authors
VEŠKRNOVÁ, Daniela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Výzkum v didaktice cizích jazyků IV, p. 91-111, 21 pp. 2021
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/21:00126099
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-280-0054-7
Keywords (in Czech)
didaktický překlad; mediace; mediační činnosti; Společný evropský referenční rámec pro jazyky; terciární vzdělávání; cizí jazyk
Keywords in English
pedagogical translation; mediation; mediation activities; Common European Framework of Reference for Languages; tertiary education; foreign language
Tags
Reviewed
Změněno: 2/3/2023 11:05, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
Přehledová studie mapuje výzkum zaměřený na roli didaktického překladu a mediačních činností ve výuce francouzštiny v terciárním vzdělávání. Vybrané studie ukazují, že využití mateřského jazyka může být důležitým a rovnoprávným nástrojem pro rozvoj komunikačních schopností při osvojování cizích jazyků a že podporuje interkulturní rozměr ve výuce, podobně jako mediační aktivity v mateřském nebo cílovém jazyce.
In English
This review maps the research on the role of pedagogical translation and mediation activities in the teaching of French in tertiary education. The selected research papers suggest that the use of mother tongue can be an important and equal tool for communication skills development in second/foreign language acquisition and supports interculturality in education, similarly to mediation activities in mother tongue or target language.
Links
MUNI/A/1239/2020, interní kód MU |
|