D 2021

Role a využití didaktického překladu a mediačních činností ve výuce francouzštiny: Přehledová studie

VEŠKRNOVÁ, Daniela

Basic information

Original name

Role a využití didaktického překladu a mediačních činností ve výuce francouzštiny: Přehledová studie

Name (in English)

The Role and Use of Didactic Translation and Mediation Activities in the Teaching of French: Literature Review

Authors

VEŠKRNOVÁ, Daniela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Výzkum v didaktice cizích jazyků IV, p. 91-111, 21 pp. 2021

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/21:00126099

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-280-0054-7

Keywords (in Czech)

didaktický překlad; mediace; mediační činnosti; Společný evropský referenční rámec pro jazyky; terciární vzdělávání; cizí jazyk

Keywords in English

pedagogical translation; mediation; mediation activities; Common European Framework of Reference for Languages; tertiary education; foreign language

Tags

Reviewed
Změněno: 2/3/2023 11:05, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

Přehledová studie mapuje výzkum zaměřený na roli didaktického překladu a mediačních činností ve výuce francouzštiny v terciárním vzdělávání. Vybrané studie ukazují, že využití mateřského jazyka může být důležitým a rovnoprávným nástrojem pro rozvoj komunikačních schopností při osvojování cizích jazyků a že podporuje interkulturní rozměr ve výuce, podobně jako mediační aktivity v mateřském nebo cílovém jazyce.

In English

This review maps the research on the role of pedagogical translation and mediation activities in the teaching of French in tertiary education. The selected research papers suggest that the use of mother tongue can be an important and equal tool for communication skills development in second/foreign language acquisition and supports interculturality in education, similarly to mediation activities in mother tongue or target language.

Links

MUNI/A/1239/2020, interní kód MU
Name: Výuka cizích jazyků ve výzkumu (Acronym: AKTEV X)
Investor: Masaryk University