VOLDÁNOVÁ, Žaneta. Vliv pragmatiky na rozvoj písemných komunikačních dovedností u studentů angličtiny jako cizího jazyka : přehledová studie (The Effect of Pragmatics on the Development of Written Communication Skills of Students of English as a Second Language: A Review Study). In Věra Janíková, Světlana Hanušová. Výzkum v didaktice cizích jazyků IV. Brno: Masarykova univerzita: Pedagogická fakulta, 2021, p. 113-136. ISBN 978-80-280-0054-7. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P280-0055-2021-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vliv pragmatiky na rozvoj písemných komunikačních dovedností u studentů angličtiny jako cizího jazyka : přehledová studie
Name in Czech Vliv pragmatiky na rozvoj písemných komunikačních dovedností u studentů angličtiny jako cizího jazyka : přehledová studie
Name (in English) The Effect of Pragmatics on the Development of Written Communication Skills of Students of English as a Second Language: A Review Study
Authors VOLDÁNOVÁ, Žaneta (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, Výzkum v didaktice cizích jazyků IV, p. 113-136, 24 pp. 2021.
Publisher Masarykova univerzita: Pedagogická fakulta
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/21:00126103
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-280-0054-7
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P280-0055-2021-5
Keywords (in Czech) pragmatika; psaní; písemné dovednosti; písemné komunikační dovednosti; přehledová studie; angličtina jako cizí jazyk; jazyková výuka
Keywords in English pragmatics; writing; writing skills; written communication skills; review study; English as a second language; language education
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 28/2/2023 09:27.
Abstract
Vzhledem k tomu, že psaní je klíčovou řečovou dovedností a angličtina funguje jako lingua franca mezinárodní komunikace, je nutné učit studenty angličtiny náležitě komunikovat v daném kontextu a s ohledem na adresáta, a to nejen v projevu mluveném, ale také psaném. Tato přehledová studie shrnuje výsledky z několika výzkumných šetření zaměřených na vliv implementace explicitní výuky pragmatiky a pojmů z oblasti pragmatiky do výuky angličtiny na rozvoj pragmatické kompetence studentů, zejména ve vztahu k jejich písemným komunikačním dovednostem.
Abstract (in English)
With writing as a key language skill and English as a lingua franca of international communication, it is necessary to teach students to communicate appropriately in the given context and with regard to the addressee, not only in speaking but also in writing. This study reviews research on the effect of incorporating explicit pragmatic instruction into English lessons on the development of learners’ pragmatic competence, chiefly in relation to written communication skills.
Links
MUNI/A/1239/2020, interní kód MUName: Výuka cizích jazyků ve výzkumu (Acronym: AKTEV X)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 26/7/2024 22:48