DOLEŽÍ, Linda and Kateřina MÜLLEROVÁ. Plurilingual Competence in a Child: Case Study. In Appreciating Plurilingual Competencies: Current and Future Perspectives. 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Plurilingual Competence in a Child: Case Study
Name in Czech Plurilingvní kompetence u dětí: Případová studie
Authors DOLEŽÍ, Linda and Kateřina MÜLLEROVÁ.
Edition Appreciating Plurilingual Competencies: Current and Future Perspectives, 2022.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60203 Linguistics
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Language Centre
Keywords (in Czech) akvizice; plurilingvalismus; jazyky v kontaktu; emoce
Keywords in English acquisition; plurilingualism; languages in contact; emotions
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: PaedDr. Marta Holasová, Ph.D., učo 38218. Changed: 25/3/2023 17:42.
Abstract
We present data from a study involving spontaneous speech collection by Müllerová (2022) focusing on a 4-year-old plurilingual child whose mother tongue is Hebrew and who has been acquiring Czech as a second language as well as other foreign languages such as English, Spanish and French. We analyse the data in terms of interlanguage relations and try to see if, to what extent and how the individual languages interact with each other. We pay attention to borrowings, interference, code-switching and agrammatisms and also try to explain matters that do not fall in the previously mentioned categories. By closely observing this particular child's family language policy we can gain an insight into what encourages successful acquisition and usage of multiple languages.
Abstract (in Czech)
V naší prezentaci analyzujeme data Müllerové (2022), která se zabývala spontánní produkcí dívky ve věku 4 let, jejímž mateřským jazykem je hebrejština a jež ovládá další jazyky, jako např. angličtinu, španělštinu a francouzštinu, a rovněž si osvojuje češtinu jako druhý jazyk. Na data nahlížíme z pohledu mezijazykových vlivů a hledáme jejich případné projevy, jako jsou interference, přepínání kódů a agramatismy. Studiem jazykové politiky rodiny tohoto konkrétního dítěte se snažíme získat vhled do fungování úspěšné jazykové akvizice ve vícejazyčném prostředí.
PrintDisplayed: 24/7/2024 23:28