Detailed Information on Publication Record
2022
Subtest pro identifikaci socio-emočních deficitů
PORTEŠOVÁ, Šárka, Ondřej STRAKA, Michal JABŮREK, Petr PALÍŠEK, Filip JAJCAJ et. al.Basic information
Original name
Subtest pro identifikaci socio-emočních deficitů
Name (in English)
Subtest for the identification of socio-emotional deficits
Authors
PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Ondřej STRAKA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Michal JABŮREK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr PALÍŠEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Filip JAJCAJ (703 Slovakia, belonging to the institution), Veronika ŠROMOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), David MACEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Marek HLAVICA (203 Czech Republic), Pavel JIRÁSEK (203 Czech Republic), Lucie DOUBRAVOVÁ (203 Czech Republic), Lukáš GREGOR (203 Czech Republic), Zdeněk NOVÁK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan KOTTMAN (203 Czech Republic, belonging to the institution), Igor DOSTÁLEK (203 Czech Republic), Ondřej KOLÍN (203 Czech Republic), Martin BÍZA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Adam BEŇUŠ, Jan BURIAN, Denisa CUPÁKOVÁ, Samuel GONDA, Vojtěch GROSZMANN, Kristýna GROSZMANNOVÁ, Andrea HODÍKOVÁ, Vojtěch JANÍK, Kateřina JEBAVÁ, Zuzana KASOVÁ, Johana KAŠKOVÁ, Vilemína KAŠKOVÁ, Jiří KOHOUTEK, Alžběta KOHOUTKOVÁ, Anežka KOHOUTKOVÁ, Eliška KOHOUTKOVÁ, Adam KOŘÁN, Matěj KOTEK, Tibor KOTLÁR, Adam KOUTNÝ, Tereza LEXOVÁ, Bibiana Kynia LIMBVANI, Petr MARTINŮ, Anna MATOUŠKOVÁ, Lucie MELICHAROVÁ, Martin MIHÁL, Huu Hung NGUYEN, Thi Thuy Quyen NGUYEN, Jaroslav PERNIČKA, Lukáš PERNIČKA, Štěpán PETRÁNĚK, Jonáš PULKRÁBEK, Veronika PULKRÁBKOVÁ, Sofie RÖSSNEROVÁ, Johannes SPEKHORST, Jana SPEKHORSTOVÁ, David ŠAFÁŘ, Anežka ŠAFÁŘOVÁ, Viktorie ŠAFÁŘOVÁ, Kryštof ŠIMEK, Iva ŠIMKOVÁ, Karin ŠTORKOVÁ, Kateřina ŠTORKOVÁ, Petra ŠTORKOVÁ, Sylva TŮMOVÁ, Martin URBANÍK, Iva VALEŠOVÁ, Karolína VAŇKOVÁ, Ondřej VEJSLÍK, Vojtěch VEJSLÍK and Pavel ZATLOUKAL
Edition
2022
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Audiovizuální tvorba
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14230/22:00129469
Organization unit
Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech)
test; diagnostika; hry; emoce; nadání
Keywords in English
test; assessment; games; emotions; giftedness
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 3/8/2022 11:52, Mgr. Ondřej Straka, Ph.D.
V originále
Subtest pro identifikaci socio-emočních deficitů je audiovizuální dílo, jehož dílčí materiály slouží jako testové položky společně tvořící diagnostický nástroj pro posouzení schopnosti vnímat a pracovat s emocemi a s emočními projevy ve výrazu a v chování. Audiovizuální materiály jsou integrovány do subtestu, který je součástí komplexního systému GIS – Invenio (kde je též alternativně nazýván „Frída a podivuhodná galerie“). Nástroj je určen k diagnostice socio-emočních dovedností žáků ZŠ, s důrazem na identifikaci deficitů v této oblasti. Konceptuálně subtest vychází z integrace dvou psychologických teorií – modelu inteligence C-H-C a modelu Salovey-Mayer. Jde o počítačově administrovanou metodu, která využívá principu GBA (game-based assessment): pro zvýšení motivace a snížení testové úzkosti jsou úlohy prezentovány formou počítačové hry, včetně využití různých herních prvků (grafické ztvárnění prostředí, příběhové postavy atd.). V rámci příběhu hráč přilétá na planetu s podivuhodnou galerií, kde pomáhá její majitelce, excentrické Frídě, a jejím zaměstnancům lépe pochopit lidské emoce. Součástí subtestu jsou audiovizuální materiály čtyř typů: Prvním jsou fotografie a krátká několikavteřinová videa, na kterých herci předvádí emoce různého druhu a intenzity. Druhým typem jsou kreslené scénky, kde nutné přiřadit hlavní postavě mluvený výrok s odpovídající intonací. Třetím typem materiálů jsou videa s komentářem vypravěče popisujícím hlavní postavu a určitou situaci, do které se postava dostává. Úkolem hráče je v tomto případě vyvodit z kontextu, jaké emoce hlavní postava v závěru příběhu prožívá. Čtvrtým typem materiálů jsou fotografie hlavní postavy v určité sociální situaci, které jsou integrovány do krátkých foto-příběhů opatřených komentářem. Úkolem hráče je rozhodnout, jak se má hlavní postava v dané situaci zachovat.
In English
The subtest for the identification of socio-emotional deficits is an audiovisual work consisting of materials which serve as test items and which together comprise a diagnostic tool for assessment of the ability to perceive and process emotions and emotional expressions. Audiovisual materials are integrated into the subtest, which is part of the complex system GIS – Invenio (where the tool is alternatively called “Frida and the marvelous gallery”). The tool is designed for assessing socio-emotional skills in primary school students, with an emphasis on the identification of deficits in this domain. Conceptually, the subtest builds on the integration of two psychological theories – the CHC model of intelligence and the Salovey-Mayer model. It is a computer-administered method, which makes use of the GBA paradigm: in order to increase motivation and lower test anxiety, the tasks are presented as a computer game, including the use of gamified features (graphical elaboration of the game environment, the presence of story characters etc.). In this particular story, the player lands on a planet with a marvelous gallery and helps its owner, eccentric Frida, and her employees with better understanding of human emotions. The subtest comprises four parts of audiovisual materials: the first are photos and short videos in which actors show emotions of varying kinds and intensity. The second type consists of cartoons, in which a spoken utterance with appropriate intonation has to be assigned to the main character. The third type of materials are videos with added commentary describing the main character and a situation, to which he or she got. The player´s task is to deduce from this context the emotions experienced by the story´s main character. The fourth type are main character´s photos in a social situation. These photos are integrated into short commented sequences. The player´s task is to decide how the main character should act in the presented situation.
Links
TL01000494, research and development project |
|