FOLETTI, Ivan. Baptisterium San Giovanni v Neapoli: mozaiky, rituály a lidská těla. In ZADÁNÍ, UMĚLECKÁ ÚLOHA A FUNKCE V ARCHITEKTUŘE A VE VÝTVARNÉM UMĚNÍ. 2022.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Baptisterium San Giovanni v Neapoli: mozaiky, rituály a lidská těla
Název anglicky Baptistery of San Giovanni in Naples: mosaics, rituals and human bodies
Autoři FOLETTI, Ivan.
Vydání ZADÁNÍ, UMĚLECKÁ ÚLOHA A FUNKCE V ARCHITEKTUŘE A VE VÝTVARNÉM UMĚNÍ, 2022.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Vyžádané přednášky
Obor 60400 6.4 Arts
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky Baptistery of Naples; Liturgy; Images; Ivory Objects
Změnil Změnil: prof. Ivan Foletti, MA, Docteur es Lettres, Docent in Church History, učo 115455. Změněno: 30. 6. 2022 21:33.
Anotace
Taking the baptistery in Naples, an essential site for understanding the relationship between liturgy and images, as a starting point for discussion, this essay reflects on the way movable objects completed the ritual landscape of initiatory rites. Ivory tablets, pyxides, combs, and other objects are examined as tools designed to make baptism possible on a practical level. Likewise, however, their decorations became organic parts of the general initiatory lexicon. In this way, small objects and monumental images represented, as if in a kind of refrain, one and the same concepts which were essential to the rite of Christian initiation.
Anotace anglicky
Taking the baptistery in Naples, an essential site for understanding the relationship between liturgy and images, as a starting point for discussion, this essay reflects on the way movable objects completed the ritual landscape of initiatory rites. Ivory tablets, pyxides, combs, and other objects are examined as tools designed to make baptism possible on a practical level. Likewise, however, their decorations became organic parts of the general initiatory lexicon. In this way, small objects and monumental images represented, as if in a kind of refrain, one and the same concepts which were essential to the rite of Christian initiation.
Návaznosti
MUNI/A/1022/2021, interní kód MUNázev: Poutní umění ve středověku jako tělesný zážitek: krajina, poutník a poklad (Akronym: KPP)
Investor: Masarykova univerzita, Poutní umění ve středověku jako tělesný zážitek: krajina, poutník a poklad
VytisknoutZobrazeno: 28. 9. 2024 03:07