k 2022

Databanka úloh k moravsko-slezským reáliím

LOLLOK, Marek, Kateřina ŠICHOVÁ and Hana SVOBODOVÁ

Basic information

Original name

Databanka úloh k moravsko-slezským reáliím

Authors

LOLLOK, Marek, Kateřina ŠICHOVÁ and Hana SVOBODOVÁ

Edition

Pracovní setkání k čcj – Reálie ve výuce češtiny jako cílového jazyka Regensburg, 2022

Other information

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

reálie; moravsko-slezské reálie; didaktizace; databanka úloh a cvičení
Změněno: 8/7/2022 10:47, Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D.

Abstract

V originále

Účast na Pracovním setkání k čcj – Reálie ve výuce češtiny jako cílového jazyka v Regensburgu (online). Prezentace zamýšleného projektu Databanka úloh k moravsko-slezským reáliím - spolu s Kateřinou Šichovou (Uni Regensburg) a Hanou Svobodovou. Databanka k moravsko-slezským reáliím: návrh koncepce lingvodidaktického nástroje Reálie patří k důležitým, dosud však spíše opomíjeným oblastem výuky češtiny jako cílového jazyka. Lingvodidakticky, jakož i z hlediska výukové praxe neprozkoumaným tématem je koncept moravsko-slezských reálií, který v příspěvku rozpracováváme jako součást oblasti českých reálií v širším slova smyslu (tj. týkajících se České republiky), a to na principu regionálnosti a/nebo principu kontrastu (odlišnosti od českých reálií v užším slova smyslu). Kromě základního teoretického vymezení pojmu moravsko-slezské reálie stručně okomentujeme jejich využití ve vybraných učebnicích, v jazykových kursech a v testu k získání občanství ČR. Hlavním cílem příspěvku je pak představit v současnosti vyvíjený elektronický lingvodidaktický nástroj, pracovně nazvaný „Databanka úloh k moravsko-slezským reáliím“. Vedle obecných charakteristik této databanky (zejm. pracovního návrhu „štítkování“ úloh a cvičení podle cílové skupiny, úrovně SERR, tematické oblasti, akcentované znalosti či dovednosti apod.) budou prezentovány ukázky konkrétních cvičení. Příspěvek předestírá první fázi příprav, a měl by tak posloužit jako východisko k dalším úvahám a diskusím.