J 2022

A Review Study of Research Articles on the Barriers to Inclusive Education in Primary Schools

KUROWSKI, Martina, Michal ČERNÝ and František TRAPL

Basic information

Original name

A Review Study of Research Articles on the Barriers to Inclusive Education in Primary Schools

Name in Czech

Přehledová studie výzkumných článků o bariérách inkluzivního vzdělávání na základních školách

Authors

KUROWSKI, Martina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michal ČERNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and František TRAPL (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Efficiency and Responsibility in Education and Science, Prague, Czech University of Life Sciences Prague, 2022, 2336-2375

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impact factor

Impact factor: 1.100

RIV identification code

RIV/00216224:14410/22:00129102

Organization unit

Faculty of Education

UT WoS

000822356300007

Keywords (in Czech)

inkluzivní bariéry; výzvy ve vzdělávání; inkluzivní vzdělávání; vzdělávací příležitosti; základní škola

Keywords in English

barriers to inclusion; challenges in education; inclusive education; educational opportunity; primary school

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 2/3/2023 09:07, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

This article presents a review of research studies related to the theme of barriers to inclusive education in primary schools. The basic data set for our study consisted of 27 expert articles selected from the Web of Science and Scopus databases according to clearly defined criteria. The result of the analysis provided findings that appear across all the texts. The research questions of this review study are what the barriers to inclusion in primary schools are, what we know about them, and whether there are ways to reduce them. We focused in more detail on the themes of discrepancies between legislation and practice, teaching barriers in the classroom, transdisciplinarity and inter-professionalism, and methodological specifics. In the analysis and discussion, we delineate the essential points of the individual articles by searching for similarities and differences among the texts.

In Czech

Tento článek představuje přehledovou studii výzkumů týkajících se bariér v inkluzivním vzdělávání na základních školách. Základní soubor dat pro naši studii tvořilo 27 odborných článků vybraných z databází Web of Science a Scopus podle jasně stanovených kritérií. Výsledek analýzy poskytl zjištění, která se objevují napříč všemi texty. Výzkumné otázky této přehledové studie zní: Jaké jsou bariéry inkluze v základních školách, co o nich víme a zda existují způsoby, jak je omezit. Podrobněji jsme se zaměřili na témata rozporů mezi legislativou a praxí, bariér ve výuce, transdisciplinarity a interprofesionality a metodických specifik. V analýze a diskusi vymezujeme podstatné body jednotlivých článků hledáním podobností a rozdílů mezi texty.

Links

GA19-13038S, research and development project
Name: Cesty k inkluzivní škole 21. století: etnografický přístup
Investor: Czech Science Foundation, Roads Towards 21st Century Inclusive School: An Ethnographic Approach

Files attached