D 2021

Postoje studentů sociální práce k přerušení kontaktní výuky z důvodu pandemie COVID-19 na vybrané vysoké škole v České republice – příklady z výzkumu

DOHNALOVÁ, Zdeňka

Basic information

Original name

Postoje studentů sociální práce k přerušení kontaktní výuky z důvodu pandemie COVID-19 na vybrané vysoké škole v České republice – příklady z výzkumu

Name (in English)

Attitudes of social work students to the interruption of contact education due to the COVID-19 pandemic at a selected university in the Czech Republic – examples from research

Authors

DOHNALOVÁ, Zdeňka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Hradec Králové, Politické, ekonomické, sociální a technologické výzvy pro sociální práci : sborník textů z XVIII. ročníku mezinárodní vědecké konference Hradecké dny sociální práce 2021, p. 190-196, 7 pp. 2021

Publisher

Gaudeamus

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/00216224:14230/21:00129988

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

978-80-7435-833-3

Keywords (in Czech)

Sociální práce; Studenti; Postoje; Pandemie COVID-19; Vzdělávání

Keywords in English

Social Work; Students; Attitudes; COVID-19 pandemic; Education

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 8/2/2024 10:06, Mgr. Blanka Farkašová

Abstract

V originále

Pandemie COVID-19 výrazně zasáhla do životní situace studentů celého světa. V předloženém textu se vrátíme do počátků pandemie v České republice na jaře 2020 a přineseme dva příklady z výzkumu analyzující myšlení vysokoškolských studentů sociální práce v souvislosti s pro mnohé aktéry náhlým a nečekaným přerušením kontaktní výuky. Výzkum byl realizován prostřednictvím kvalitativní výzkumné strategie; technikou sběru dat se stala obsahová analýza seminárních prací, které v uvedeném období vybraní studenti jedné z českých veřejných vysokých škol napsali v rámci kurzu zaměřeného na jejich odborné praxe a supervizi těchto praxí. Tyto seminární práce původně neměly sloužit jako výzkumný materiál, ale jejich přečtení podnítilo v autorce, která je zároveň vyučující daného kurzu, vědecký zájem, neboť studenti zde prezentovali zajímavé a inspirativní postoje vztahující se k prožívanému období.

In English

The COVID-19 pandemic has significantly affected the life situation of students all over the world. In the presented text, we will return to the beginnings of the pandemic in the Czech Republic in the spring of 2020 and bring two examples from research analyzing the thinking of university social work students in connection with the sudden and unexpected interruption of contact teaching by many actors. The research was informed through a qualitative research strategy; the technique of data collection was the content analysis of seminar theses, which during the mentioned period were written by selected students of one of the Czech public universities as part of a course focused on their professional practice and the supervision of these practices. These seminar papers were not originally supposed to serve as research material, but reading them stimulated a scientific interest in the author, who is also the teacher of the given course, because the students here showed interesting and inspiring attitudes related to the period experienced.