LORENZ, Michal, Helena NOVOTNÁ, Michal KONEČNÝ, Michal INDRÁK, Iva HOROVÁ, Matěj IŠTVÁNEK, Martin MEJZR, Filip ŠÍR and Bohuš ZÍSKAL. Záchrana zvukového kulturního dědictví : aktuální situace, problémy, možnosti (Sound cultural heritage preservation : current situation, troubles, possibilities). Brno: Littera, 2022, 112 pp. ISBN 978-80-7607-006-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Záchrana zvukového kulturního dědictví : aktuální situace, problémy, možnosti
Name (in English) Sound cultural heritage preservation : current situation, troubles, possibilities
Authors LORENZ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Helena NOVOTNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Michal KONEČNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Michal INDRÁK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Iva HOROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Matěj IŠTVÁNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Martin MEJZR (203 Czech Republic, belonging to the institution), Filip ŠÍR (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Bohuš ZÍSKAL (203 Czech Republic).
Edition Brno, 112 pp. 2022.
Publisher Littera
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50803 Information science
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/22:00129803
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-7607-006-6
Keywords (in Czech) zvukové dokumenty; zvukové kulturní dědictví; digitalizace; formáty; metadata; muzikologie
Keywords in English sound recording; sound cultural heritage; digitisation; formats; metadata; musicology
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil, učo 415267. Changed: 19/5/2023 14:12.
Abstract
Publikace je prezentací výzkumných aktivit projektu a povahou plní funkci výzkumné zprávy o tematických perspektivách a výsledcích projektu. Kniha je založena na zkušenostech kolektivu autorů s digitalizací zvukového dědictví. Zachycuje snahu autorů prozkoumat a zdokumentovat stav, v němž se nachází zvukové nosiče v paměťových institucích a v soukromém vlastnictví, formovat strategie pro jeho systematickou ochranu, včetně metodik popisu, konzervování zdrojů a digitalizace, pro záchranu degradací nejvíce ohrožených zvukových pramenů a pro zpřístupnění zvukového kulturního dědictví vědecké i široké veřejnosti k dalšímu využití. Obsah knihy je organizován dle modelu pracovního postupu projektu Nový fonograf, popisujícího cestu zvukového kulturního artefaktu do digitálních sbírek paměťových institucí v několika fázích: evidence, ochrana, fotografování, katalogizace, digitalizace, správa dat, zpřístupnění, vývoj, vzdělání. Autoři jednotlivých kapitol se věnují oblastem, v nichž se v praxi setkávají s nejvíce problémy a jejichž řešení považují za stěžejní vzhledem k cílům identifikace existujících zvukových nosičů a záchrany těch, které jsou nejvíce ohroženy. Jednotlivé kapitoly knihy jsou věnovány průzkumu a evidenci zvukových záznamů, ochraně a správě zvukových dat, digitálním formátům pro archivaci zvukového záznamu, formám zpřístupňování zvukového dědictví, využití zvukových záznamů ve vědecké práci a technickým perspektivám digitalizace zvukového dědictví.
Abstract (in English)
The publication is a presentation of the research activities of the project and by nature fulfills the function of a research report on the thematic perspectives and results of the project. The book is based on the experience of a team of authors with the digitization of sound heritage. It captures the authors' efforts to examine and document the state of sound recordings in memory institutions and in private ownership, to formulate strategies for their systematic preservation, including methodologies for description, preservation of sources and digitization, to save the most endangered sound sources, and to make sound cultural heritage accessible to the scientific and general public for further use. The content of the book is organized according to the New Phonograph Project workflow model, describing the journey of sound cultural artifacts to digital collections of memory institutions in several stages: registration, preservation, taking photographs, cataloging, digitizing, data managing, accessing, developing, educating. The authors of each chapter address the areas where they encounter the most problems in practice and which they consider central to the goals of identifying existing sound media and preserving those most at risk. Individual chapters of the book are devoted to: exploration and identification of sound recordings, preservation and management of sound data, digital formats for archiving sound recordings, forms of access to sound heritage, the use of digital sound recordings in scholarly work, and technical perspectives on the digitization of sound heritage.
Links
DG18P02OVV032, research and development projectName: Nový fonograf: naslouchejme zvuku historie. Vytvoření postupů a nástrojů pro evidenci, digitalizaci, zpřístupnění a dlouhodobou ochranu zvukových záznamů na historických nosičích v paměťových institucích.
Investor: Ministry of Culture of the CR
PrintDisplayed: 31/7/2024 00:24