J 2022

Pupil diversity in teacher preparation curriculum

KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Kateřina LOJDOVÁ and Kateřina VLČKOVÁ

Basic information

Original name

Pupil diversity in teacher preparation curriculum

Authors

KRATOCHVÍLOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Kateřina LOJDOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina VLČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Perspectives in Education, University of Pretoria, 2022, 0258-2236

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

South Africa

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Impact factor

Impact factor: 0.597 in 2010

RIV identification code

RIV/00216224:14410/22:00129118

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

obsahová analýza; plánované kurikulum; žákovská diverzita; studenti učitelství

Keywords in English

content analysis; planned curriculum; pupil diversity; student teachers

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 2/2/2023 12:24, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

This study focused on the concept of pupil diversity in the planned curriculum of teacher preparation programmes. The professional training of teachers influences the knowledge, skills and attitudes student teachers regarding diversity (Akiba, 2011); however, most research studies have utilised quantitative research focused on planned curriculum or learning outcomes. We chose a qualitative approach to uncover how pupil diversity is implemented within the planned curriculums of selected teacher education programmes. Based on a content analysis of syllabi and conceptual documents from teacher preparation programmes at a selected faculty of education, two conceptual approaches towards diversity within curriculums, one explicit and one implicit, are described. These concepts can be further interpreted in relation to the ideological, content and methodological dimensions of the curriculum.

In Czech

Tato studie se zaměřuje na pojetí žákovské diverzity v plánovaném kurikulu učitelské profesní přípravy. Profesní příprava učitelů ovlivňuje znalosti, dovednosti a postoje studentů učitelství vztahující se k žákovské diverzitě (Akiba, 2011); většina výzkumných studií však využívá kvantitativní výzkum zaměřený na plánované kurikulum nebo výstupy z učení. Abychom odhalili, jak je diverzita žáků implementována v plánovaných osnovách vybraných programů vzdělávání učitelů, zvolili jsme kvalitativní přístup. Na základě obsahové analýzy sylabů a koncepčních dokumentů z programů přípravy učitelů na vybrané pedagogické fakultě jsou popsány dva koncepční přístupy k diverzitě v rámci kurikula, jeden explicitní a jeden implicitní. Tyto pojmy lze dále interpretovat ve vztahu k ideové, obsahové a metodologické dimenzi kurikula.

Links

GA19-06763S, research and development project
Name: Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů
Investor: Czech Science Foundation, Ethnography of Diversity in Pre-Service Teacher Education