Detailed Information on Publication Record
2022
Pupil diversity in teacher preparation curriculum
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Kateřina LOJDOVÁ and Kateřina VLČKOVÁBasic information
Original name
Pupil diversity in teacher preparation curriculum
Authors
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Kateřina LOJDOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina VLČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Perspectives in Education, University of Pretoria, 2022, 0258-2236
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
South Africa
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Impact factor
Impact factor: 0.597 in 2010
RIV identification code
RIV/00216224:14410/22:00129118
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
obsahová analýza; plánované kurikulum; žákovská diverzita; studenti učitelství
Keywords in English
content analysis; planned curriculum; pupil diversity; student teachers
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 2/2/2023 12:24, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
This study focused on the concept of pupil diversity in the planned curriculum of teacher preparation programmes. The professional training of teachers influences the knowledge, skills and attitudes student teachers regarding diversity (Akiba, 2011); however, most research studies have utilised quantitative research focused on planned curriculum or learning outcomes. We chose a qualitative approach to uncover how pupil diversity is implemented within the planned curriculums of selected teacher education programmes. Based on a content analysis of syllabi and conceptual documents from teacher preparation programmes at a selected faculty of education, two conceptual approaches towards diversity within curriculums, one explicit and one implicit, are described. These concepts can be further interpreted in relation to the ideological, content and methodological dimensions of the curriculum.
In Czech
Tato studie se zaměřuje na pojetí žákovské diverzity v plánovaném kurikulu učitelské profesní přípravy. Profesní příprava učitelů ovlivňuje znalosti, dovednosti a postoje studentů učitelství vztahující se k žákovské diverzitě (Akiba, 2011); většina výzkumných studií však využívá kvantitativní výzkum zaměřený na plánované kurikulum nebo výstupy z učení. Abychom odhalili, jak je diverzita žáků implementována v plánovaných osnovách vybraných programů vzdělávání učitelů, zvolili jsme kvalitativní přístup. Na základě obsahové analýzy sylabů a koncepčních dokumentů z programů přípravy učitelů na vybrané pedagogické fakultě jsou popsány dva koncepční přístupy k diverzitě v rámci kurikula, jeden explicitní a jeden implicitní. Tyto pojmy lze dále interpretovat ve vztahu k ideové, obsahové a metodologické dimenzi kurikula.
Links
GA19-06763S, research and development project |
|