Detailed Information on Publication Record
2022
Aux portes de la Jérusalem Céleste. Le tympan sculpté de Conques
FOLETTI, Ivan and Cécile VOYERBasic information
Original name
Aux portes de la Jérusalem Céleste. Le tympan sculpté de Conques
Name in Czech
U bran Nebeského Jeruzaléma. Tesaný tympanon v Conques
Name (in English)
At the Gates of the Heavenly Jerusalem. The Sculpted Tympanum of Conques
Authors
FOLETTI, Ivan and Cécile VOYER
Edition
1. vyd. Brno, 2022
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Type of outcome
Popularizační texty a aktivity
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Keywords (in Czech)
Conques;opatství;tympanon;Poslední soud;středověký poutník
Keywords in English
Conques;abbey church;tympanum;Last Judgement;medieval pilgrim
Tags
Změněno: 28/7/2022 08:53, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá
In Czech
Jedná se o druhou brožuru ve francouzštině z krátké série určené širokému neakademickému publiku, tentokrát s více ilustracemi na základě fotografické kampaně na tympanonu realizované v rámci projektu. Představuje nejviditelnější umělecké dílo přístupné pohledu návštěvníka při příchodu před kostel opatství: bohatě zdobený a polychromovaný tympanon představující scénu Posledního soudu. Portál vytesaný na počátku 12. století patří pravděpodobně k prvním svého druhu na poutních cestách. Cílem brožury je představit široké veřejnosti, jak mohli středověcí poutníci vnímat tento neuvěřitelný umělecký objekt, jak chápali sochy a jejich námět a jaký vliv na ně mohlo mít toto liminální zobrazení. Činí tak tím, že vysvětluje, jak je komplexní poselství spásy umocněno sochařskými obrazy spolu s elegantní latinskou básní, která se táhne kolem nich a pod nimi a která si vypůjčuje nejrůznější témata a pojmy rozšířené v běžné i elitní kultuře 12. a 13. století.
In English
This is the second booklet in French in the short series dedicated to a broad non-academic audience, this time with more illustrations based on the photographic campaign on the tympanum realized within the project. It presents the most visible artwork accessible to the visitor's gaze when arriving in front of the abbey church: the richly adorned and polychrome tympanum presenting the scene of the Last Judgement. Sculpted at the beginning of the 12th century, the portal is probably amongst the first of its type along the pilgrimage routes. The goal of the booklet is to present to a broad audience what perception the medieval pilgrims could have had of such an incredible artistic object, how they understood these sculptures and their theme, and what effect this liminal imagery could have had on them. It does so by explaining how a complex message of salvation is reinforced by sculpted images together with an elegant Latin poem which runs around and under them, borrowing from a variety of themes and concepts widespread both in the common and elite cultures of the 12th and 13th centuries.