Detailed Information on Publication Record
1999
Charakteristiky hráčů počítačových her v adolescenci
VACULÍK, MartinBasic information
Original name
Charakteristiky hráčů počítačových her v adolescenci
Name (in English)
Characteristics of computer games players in adolescence
Authors
VACULÍK, Martin (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Československá psychologie, Praha, AV ČR, 1999, 0009-062X
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Impact factor
Impact factor: 0.196
RIV identification code
RIV/00216224:14230/99:00003215
Organization unit
Faculty of Social Studies
Keywords in English
computer games; big five; adolescence
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 26/11/2006 21:41, prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
V originále
Hraní počítačových her se zdá být populární aktivitou volného času, která přitahuje stále více osob. Hraní počítačových her je nejvíce oblíbené především mezi adolescenty. Náš výzkumný soubor tvořilo 393 adolescentů, u nichž jsme se zaměřili na demografické charakteristiky hraní počítačových her, motivaci ke hraní, oblíbené typy počítačových her, osobnostní vlastnosti a řadu dalších témat. Pro deskripci osobnostních vlastností jsme použili dotazník vycházející z pětifaktorové teorie osobnosti tzv. Big Five. Zajímali jsme se o rozdíly ve hraní počítačových her mezi dívkami a chlapci. U čtyř skupin hráčů, které jsme vytvořili na základě frekvence a délky hraní, jsme sledovali rozdíly v osobnostních vlastnostech a sebeposouzení. Mezi osobami věnující se počítačovým hrám odlišně intenzivně jsme identifikovali rozdíly v preferenci typů počítačových her, v osobnostních vlastnostech a v sebeposouzení.
In English
Playing computer games is popular leisure time activity among adolescents. A total of 393 adolescents between 15 - 21 years of age completed two questionnaires. We considered demographic characteristics, motivation for playing computer games, favourite types of computer games, differences in personality characteristics and differences in self-rating. For description of personality was used five factors model of personality Big Five. Gender differences in playing computer games and differences between infrequent and frequent players were investigated. Several differences between frequent and infrequent players in preferences of types of computer games, characteristics of personality and self-rating were discovered.
Links
GA406/98/1007, research and development project |
|