MAREŠ, Petr. Výuka sociologie jako konstrukce reality (Teaching Sociology as Construction of Reality). Online. Sociológia. Bratislava: Sociologický ústav SAV, 1999, vol. 31, No 5, p. 29-32. ISSN 0049-1225. [citováno 2024-04-23]
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Výuka sociologie jako konstrukce reality
Name (in English) Teaching Sociology as Construction of Reality
Authors MAREŠ, Petr (203 Czech Republic, guarantor)
Edition Sociológia, Bratislava, Sociologický ústav SAV, 1999, 0049-1225.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50000 5. Social Sciences
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Impact factor Impact factor: 0.127
RIV identification code RIV/00216224:14230/99:00030350
Organization unit Faculty of Social Studies
UT WoS 000083183700012
Keywords (in Czech) výuka sociologie
Keywords in English teaching sociology
Tags teaching sociology
Changed by Changed by: prof. PhDr. Petr Mareš, CSc., učo 2193. Changed: 24/6/2009 14:41.
Abstract
Směřujeme od předávání poznatků ke zprostředkování stylu vědecké práce, magisterské studium sociologie jsme otevřeli bakalářům z jiných škol, klademe důraz na vědeckou práci jako nezbytný základ výuky, opouštíme ucelený výklad problémů a akcentujeme jejich multiparadigmatickou reflexi, chceme zvýšit důraz na samostatnou práci našich studentů. I když nevíme, zda bude naše směřování úspěšné, zdá se být poměrně blízké tomu, co vyjádřil jako požadavek Wallerstein (1999). Totiž přechod od kultury sociologie ke konstituování otevřené kultury společenských věd.
Abstract (in English)
Our tendency is to move from a transfer of knowledge to mediating style of scientific work. We have opened Master study programs to Bachelors from other schools, we stress scientific work as an inevitable basis for teaching, we are abandoning a comprehensive interpretation of problems for stressing their multiparadigmatic reflection, we want to emphasise independent work of our students. Even though we do not know whether our direction will be successful, it seems to be close to the requirement expressed by Wallerstein (1999). That is a transition from culture of Sociology to a constitution of open culture of social sciences.
PrintDisplayed: 23/4/2024 20:42