Detailed Information on Publication Record
2021
Žáci jako spolužáci: participace žáků na výukové komunikaci v kontextu jejich vlivu ve třídě
ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana and Jana NAVRÁTILOVÁBasic information
Original name
Žáci jako spolužáci: participace žáků na výukové komunikaci v kontextu jejich vlivu ve třídě
Name in Czech
Žáci jako spolužáci: participace žáků na výukové komunikaci v kontextu jejich vlivu ve třídě
Name (in English)
Students as classmates: students´participation in classroom discourse in the context of their social dominance
Authors
ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jana NAVRÁTILOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Studia paedagogica, 2021, 1803-7437
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
žákovská participace;výuková komunikace;vliv žáků;postavení žáků;vrstevnické vztahy
Keywords in English
student participation;classroom discourse;student dominance;student social position in the classroom;peer relationships
Změněno: 1/8/2024 02:18, Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.
V originále
Předložená studie vychází z faktu, že participace žáků na výukové komunikaci se promítá také do jejich vzdělávacích výsledků, přičemž míra participace žáků je ovlivněna mimo jiné jejich postavením mezi ostat-ními spolužáky. Cílem této studie proto je zjistit, jakou podobu má participace žáků v kontextu vlivu, který jim přisuzují ostatní spolužáci ve třídě. Studie je koncipována jako kvalitativní výzkumné šetření, jež se opírá o datový korpus složený z videonahrávek série šesti vyučovacích hodin českého jazyka a litera-tury ze čtyř devátých tříd českých základních škol (celkem 24 vyučovacích hodin), o data z rozhovorů s žáky i jejich učitelkami českého jazyka, o výsledky sociometrických ratingových dotazníků a další doplňující data. Zaměřujeme se na participaci dvanácti žáků, kteří byli na základě sociometrického ratingového dotazníku vybráni jakožto žáci s nejnižším (osm žáků) a nejvyšším (čtyři žáci) individuálním indexem vlivu. Z našich výsledků vyplývá, že participace těchto žáků se výrazně odlišuje na úrovni rozhodnutí ne/participovat,z hlediska důvodů, pro které žáci ne/participují (vyhnout se posměchu vs. být slyšet), i z hlediska nastavení podmínek ke komunikaci s učitelkami a jejich odůvodňováním (hájení žáků vs. udržení kontroly nad situací). Za hodnotné považujeme výsledky vztahující se k participaci žáků s vysokým indexem vlivu a nejslabšími známkami, neboť právě tito žáci do výukové komunikace vnášejí repliky s argumenty a otevírají tzv. dia-logický prostor. Z tohoto nálezu vyvozujeme didaktické implikace a poukazujeme na to, že zásadní podíl na tom, zda žáci argumentují, mají sami učitelé a jejich nastavení regulativního diskurzu ve třídě.
In English
This study is based on the fact that student participation in educational communication influences their academic achievement and that the extent of student participation is influenced by their position among their peers in the classroom. Therefore, this study inquires as to how students with the lowest and the highest level of dominance, as ascribed to them by their peers, participate in classroom discourse. Based on a sociometric rating-scale measure of dominance, this study investigates the participation of 12 Czech ninth grade students, out of which four have the highest and eight the lowest individual index of dominance. Our findings show that the participation of these students differs greatly, both in their choice of whether to participate and in their interpretations of why they do so. Our study also shows that teachers influence whether some students will participate by setting up beneficial conditions for participation. This study presents a significant finding: students who participate with argumentation and open the “dialogic space” are students who have a high index of dominance and the lowest academic achievement. We use this finding to propose implications for teaching and for emphasizing that teachers and how they establish regulative discourse in the classroom are important factors in deciding whether students participate with argumentation.
Links
GA21-16021S, research and development project |
|