Detailed Information on Publication Record
2021
The Opera Utopianism of Alois Hába
SPURNÝ, Lubomír and Vlasta REITTEREROVÁBasic information
Original name
The Opera Utopianism of Alois Hába
Authors
SPURNÝ, Lubomír (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Vlasta REITTEREROVÁ (40 Austria)
Edition
Vienna, New Path in Opera : Martinů–Burian–Hába–Schulhoff–Ullmann, p. 91-126, 36 pp. 2021
Publisher
Hollitzer Verlag
Other information
Language
English
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
60403 Performing arts studies
Country of publisher
Austria
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/21:00126471
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-3-99094-008-2
Keywords in English
Czech Music; inter-war music; quarter-tone music; opera; Alois Hába
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 3/4/2023 15:46, Mgr. et Mgr. Lucie Racyn
V originále
This “Essays” is one of the chapters of the book “New Paths in Opera: Martinů—Burian—Hába— Schulhoff—Ullmann”. Hába authored three operas, each different from one another in terms of the themes and the musical techniques, nevertheless with a connection between them. They present the results of an attempt at something completely new through the use of various tonal systems. His Matka (Mother, 1929) is a quarter-tone opera; Nová země (The New Country, 1936) semi-tone; and Přijď království Tvé (Thy Kingdom Come, 1942), sixth-tone. Hába was the first in the world who dared to make use of a micro- tonal system in the genre of opera. In Nová země, he created the first Czech opera on an explicitly political theme, which was provided to him by the novel of a con- temporary Soviet author. His Přijď království Tvé is, along with Ullmann’s opera Der Sturz des Antichrist (The Fall of the Antichrist), a unique attempt at the time to make extensive artistic use of the postulates of anthroposophic teachings in the form of opera. It was only finally staged more than twenty years after Der Sturz des Antichrist and is the only evening-long opera in the sixth-tone system.
In Czech
Tato studie je jednou z kapitol knihy New Paths in Opera: Martinů—Burian—Hába— Schulhoff—Ullmann. Alois Hába je autorem tří oper, které se od sebe liší nejen tématem, ale i hudebními postupy. Každá z prezentuje rovněž odlišné tonální systémy: Matka (1929) je čtvrttónová opera; Nová země (1936) je zkomponována v tradičním systému a Přijď království Tvé (1942) v systému šestinotónovém. Hába byl prvním skladatelem, který se odvážil použít mikrotonální systém v žánru opery. V Nové zemi vytvořil první českou operu na vysloveně politické téma, které mu poskytl román současného sovětského autora. Přijď království Tvé je spolu s operou Viktora Ullmanna Der Sturz des Antichrist (Pád Antikrista, 1935)je ve své době ojedinělým pokusem o rozsáhlé umělecké využití postulátů antroposofického učení.