C 2021

The Opera Utopianism of Alois Hába

SPURNÝ, Lubomír and Vlasta REITTEREROVÁ

Basic information

Original name

The Opera Utopianism of Alois Hába

Authors

SPURNÝ, Lubomír (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Vlasta REITTEREROVÁ (40 Austria)

Edition

Vienna, New Path in Opera : Martinů–Burian–Hába–Schulhoff–Ullmann, p. 91-126, 36 pp. 2021

Publisher

Hollitzer Verlag

Other information

Language

English

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Austria

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/21:00126471

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-3-99094-008-2

Keywords in English

Czech Music; inter-war music; quarter-tone music; opera; Alois Hába

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 3/4/2023 15:46, Mgr. et Mgr. Lucie Racyn

Abstract

V originále

This “Essays” is one of the chapters of the book “New Paths in Opera: Martinů—Burian—Hába— Schulhoff—Ullmann”. Hába authored three operas, each different from one another in terms of the themes and the musical techniques, nevertheless with a connection between them. They present the results of an attempt at something completely new through the use of various tonal systems. His Matka (Mother, 1929) is a quarter-tone opera; Nová země (The New Country, 1936) semi-tone; and Přijď království Tvé (Thy Kingdom Come, 1942), sixth-tone. Hába was the first in the world who dared to make use of a micro- tonal system in the genre of opera. In Nová země, he created the first Czech opera on an explicitly political theme, which was provided to him by the novel of a con- temporary Soviet author. His Přijď království Tvé is, along with Ullmann’s opera Der Sturz des Antichrist (The Fall of the Antichrist), a unique attempt at the time to make extensive artistic use of the postulates of anthroposophic teachings in the form of opera. It was only finally staged more than twenty years after Der Sturz des Antichrist and is the only evening-long opera in the sixth-tone system.

In Czech

Tato studie je jednou z kapitol knihy New Paths in Opera: Martinů—Burian—Hába— Schulhoff—Ullmann. Alois Hába je autorem tří oper, které se od sebe liší nejen tématem, ale i hudebními postupy. Každá z prezentuje rovněž odlišné tonální systémy: Matka (1929) je čtvrttónová opera; Nová země (1936) je zkomponována v tradičním systému a Přijď království Tvé (1942) v systému šestinotónovém. Hába byl prvním skladatelem, který se odvážil použít mikrotonální systém v žánru opery. V Nové zemi vytvořil první českou operu na vysloveně politické téma, které mu poskytl román současného sovětského autora. Přijď království Tvé je spolu s operou Viktora Ullmanna Der Sturz des Antichrist (Pád Antikrista, 1935)je ve své době ojedinělým pokusem o rozsáhlé umělecké využití postulátů antroposofického učení.